Trygghetslarm

Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda eller akuta situationer. Det gör att du kan känna dig tryggare i din bostad.

Du kan använda larmet dygnet runt. Larmet kan bäras kring halsen eller på armen och kommunicerar digitalt med larmcentralen vilket betyder att ingen fast telefoni behövs. I samband med att du får trygghetslarmet kommer även en digital nyckel att installeras så att personal snabbt kan komma hem till dig när du larmar.

Frågor och svar om trygghetslarm

  • Du kan få trygghetslarm om du känner dig otrygg i hemmet eller om det finns en fallrisk.

  • Du ringer kundtjänst, 0410-73 30 00, och ber att få prata med en biståndshandläggare.

  • Trygghetslarm kostar 235 kronor i månaden (prisuppgift för 2020).

    Kostnaden för trygghetslarm ingår i maxtaxan.

    Mer information om avgifter inom vård och omsorg

  • När du blivit beviljad trygghetslarm får du ett beslut skickat till dig. Sedan kommer en larmsamordnare att kontakta dig för att boka tid för installation av trygghetslarmet i din bostad.

  • Nej, det behöver du inte.

    • Larmet fungerar endast i din bostad.
    • Ditt larm går till trygghetsjouren som ser till att någon från det hemvårdsområde du bor i tar kontakt med dig.
    • Du behöver inte ta av det kroppsburna larmet när du duschar – det tål vatten!

Socialförvaltningen