Dödsfall och begravning

När en person avlider ska en bouppteckning eller en dödsboanmälan göras, det vill säga en redovisning av den avlidnes tillgångar och skulder. Som dödsbodelägare kan du ansöka om att kommun gör en dödsboanmälan. Du kan även ansöka om bistånd till begravningskostnaden om det inte finns tillräckligt med pengar i dödsboet.

  • Den eller de som är dödsbodelägare (de som har rätt till arv) eller är företrädare för dödsboet kan lämna in en ansökan till kommunen.

  • Dödsboanmälan ska göras senast två månader efter dödsfallet.

    Du kan ansöka om dödsboanmälan i Trelleborgs kommun om:

    • den avlidne var folkbokförd och bodde i Trelleborg
    • det inte finns några pengar eller tillgångar kvar efter att hela eller delar av begravningen är betald
    • den ekonomiska situationen inte kräver en omfattande utredning

    En dödsboanmälan ska inte göras om det finns komplicerade arvsfrågor på grund av testamente, äktenskapsförord eller efterarv eller om den avlidne efterlämnar fast egendom eller tomträtt.

    • Dödsboets tillgångar ska i första hand användas till begravningen.
    • Kontakta den avlidnes bank för att avsluta autogiro och andra överföringar.
    • Vänta med att betala räkningar tills utredningen om dödsboanmälan är klar.
    • Avsluta eller överför abonnemang och avtal för telefon, el, sophämtning, internet och tv
    • Säg upp eller överför hemförsäkring och andra försäkringar.
    • Ta reda om det finns livförsäkringar eller begravnings försäkringar.
    • Säg upp eller överför hyresavtal, men kontakta kommunen först då vi kan behöva göra ett hembesök.
    • Beställ dödsfallsintyg med släktutredning via Skatteupplysningen 0771-567 567.
  • Om det inte finns tillräckligt med pengar till begravningen kan du som dödsbodelägare ansöka om ekonomiskt bistånd för att täcka nödvändiga kostnader. Trelleborgs kommun kan godkänna utgifter för begravning och gravsten med högst 23 650 kronor enligt riktlinjer för 2020.

  • Ansökan om dödsboanmälan och begravningskostnader görs på en blankett som finns att hämta hos kundtjänst på rådhuset, Algatan 13. Du kan också ringa 0410-73 30 00 för att beställa en blankett som sedan skickas hem till dig.

    Kundtjänst kan hjälpa dig om du har frågor kring själva ansökan och de underlag som du ska lämna in.

    Ansökan med underlag lämnar du till kundtjänst på rådhuset, skickar via e-post till kundtjanst@trelleborg.se eller via vanlig post till Trelleborgs kommun, Kundtjänst, 231 83 Trelleborg.

    • Dödsfallsintyg och släktintyg från Skatteverket.
    • Ekonomisk översikt från banken. Om den avlidne är gift eller sambo behöver vi ekonomisk översikt från båda parter.
    • Kontoutdrag från samtliga konton 6 månader tillbaka innan dödsdagen och fram till ansökningsdagen. Om den avlidne är gift eller sambo behöver vi kontoutdrag från båda parter.
    • Hyreskontrakt.
    • Värderingsintyg för bil om det finns sådan. Om den avlidne är gift eller sambo behöver vi värderingsintyg från båda parter.
    • Faktura för begravning och eventuella kvitton på övriga utgifter i samband med begravningen om de inte ingår i begravningsfakturan.

Kundtjänst

Telefonnummer
0410-73 30 00

Adress

Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Besöksadress

Trelleborgs kommun
Algatan 13
231 83 Trelleborg

Öppningstider

Måndag-torsdag klockan 08.00-16.30
Fredag klockan 08.00-16.00

Antalet besökare begränsas i lokalen varför en viss väntetid kan uppstå, vi ber dig ha överseende med detta. Som besökare till Rådhuset släpps du in av medarbetare på kundtjänst efter du ringt på ringklockan.

Arbetsmarknadsförvaltningen