Försök inte lura mig

Lär dig stå emot bedragarnas knep

Under första halvåret 2015 ökade anmälningar om bedrägerier mot äldre människor med nära 40 procent jämfört med samma period året innan. Pensionärsorganisationerna reagerade och lanserade tillsammans med Polisen en utbildningskampanj för att motverka bedrägeri mot äldre.

Försök inte lura mig i hemmet

Här är de viktigaste tipsen från äldreomsorgens kontaktperson om säkerhet i hemmet

  • Öppna aldrig dörren, hemtjänsten har alltid egna nycklar
  • Banken gör inte hembesök, inte ens under pandemi eller annan kris
  • Släpp aldrig in någon i din bostad. Ha säkerhetslåset på om du måste öppna dörren
  • Var vaksam på dörrförsäljning
  • Våga lägg på luren vid telefonförsäljning
  • Om vi på hemtjänsten ändrar schemat så ringer vi innan.
    Ring alltid tillbaka till hemtjänsten och bekräfta att det är rätt person som ringer. OBS! ring inte tillbaka till det uppringande numret om du inte är säker på att det är hemtjänstens telefonnummer.

Försök inte lura mig på stan

Här är några tips på hur du kan skydda dig mot stöld och bedrägerier på stan.

  • Tänk på hur du förvarar plånboken. Förvara den på ett sätt så att andra inte kan komma åt den. Ha den i innerfickan, eller i en stängd ficka i handväskan.
  • Se till att ingen står för nära dig när du ska använda ditt bankkort. Tveka inte att be personen backa undan eller låt personen gå före dig.
  • Slå inga koder förrän du är säker på att det är omöjligt för den som står bakom att se knappsatsen. Dölj om möjligt knappsatsen med din andra hand.
  • Ta dig tiden att lägga ned bankkortet i plånboken och handväskan även om det är kö bakom dig.
  • Avstyr samtalet och gå vidare om någon som är obekant för dig tar kontakt med dig i nära anslutning till att du använt ditt kort.
  • Gör klart alla moment innan du tar blicken från automaten om någon försöker avbryta dig under ett bankomatuttag. Ta dina pengar och ditt kort och gå därifrån.
  • Förvara aldrig bankkort och kod på samma plats.
  • Ha en mindre summa pengar på det konto som bankkortet är knutet till.
  • Kontakta banken och spärra bankkortet så fort som möjligt om kortet är borta.
  • Ha telefonnumret för att spärra kortet på en lättillgänglig plats.

Försök inte lura mig på nätet

Skydda dig mot bedrägeri på nätet

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller ditt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Kontakta din bank och hör vilka säkerhetsåtgärder de har för ditt bankkort, som t.ex. att spärra ditt kort för internetköp.
  • Lägg på luren om någon ringer och du blir osäker. Det gäller oavsett om personen utger sig för att vara en nära släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Ring tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
  • Var misstänksam mot nätbutiker eller annonser som erbjuder varor och tjänster till mycket låga priser.
  • Sök på nätet på varningar och omdömen om nätbutiker. På så vis kan du skaffa dig en uppfattning om företaget förekommit i bedrägliga sammanhang tidigare.
  • Spara inte dina person- och kortuppgifter i appar eller på webbsidor. Det är säkrare att mata in uppgifterna varje gång du handlar.
  • Klicka bara på för dig kända länkar.
  • Skaffa en digital brevlåda. Då får du snabbare tillgång till din post från bland annat myndigheter.
  • Anmäl dig till obehörig adressändring för din folkbokföringsadress hos Skatteverket. Tjänsten förhindrar att någon obehörig ändrar din adress.
  • Skaffa adresslås via Adressändring. Med adresslåset förhindrar du att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post.

Har du frågor

Kontakta kommunens kontaktcenter så förmedlar vi kontakt till Äldreomsorgens kontaktperson.

Vart ska jag vända mig om jag behöver hjälp?

Polisen

Vid pågående brott ring 112. Om brottet inte är pågående ska du ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Där kan du göra en polisanmälan, tipsa polisen eller få råd om vad du ska göra om du misstänker att du råkat ut för ett brott.

Banken

För att spärra ditt bankkort ska du snarast kontakta din bank eller den som är kortutgivare.

Brottsofferjouren

Brottsofferjouren är en ideell organisation som arbetar för alla brottsdrabbades rättighet att få stöd och hjälp efter ett brott. Även vittnen, anhöriga och anhöriga till gärningspersoner kan få stöd.

Brottsofferjouren erbjuder

  • Medmänskligt stöd, samtal och rådgivning.
  • Kontakt även om du inte har gjort en polisanmälan. Du kan vara anonym och få hjälp att göra en anmälan.
  • Stöd, information och sällskap vid en eventuell rättegång.

Kontakt med Brottsofferjouren

Brottsofferjouren erbjuder stöd till brottsoffer, vittnen och anhöriga

Telefon: 116 006

E-post: fraga@boj.se

Hallå konsument!

Vänd dig till Hallå konsument! när du har frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med. Tjänsten samordnas av Konsumentverket. www.hallakonsument.se.

Bestrid faktura

Om du fått en bluffaktura gå in på www.bestrid.nu och följ instruktionerna för hur du bestrider en faktura eller be någon om hjälp att besöka sidan.

Egen telefonlista

Skriv upp viktiga telefonnummer, t.ex. till polisen, anhöriga, grannar, fastighetsskötaren och din  bank. Förvara listan där du lätt kan hitta den.

Polisen 112 vid pågående brott, 114 14 för att annars komma i kontakt med polisen.

Kommunledningsförvaltningen