Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via vår e-tjänst. För att ansöka digitalt behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i Trelleborg eller Svedala.

Viktig information till dig som får elstöd utbetalat

Om du är en av dem som har rätt till det elstöd som Regeringen betalar ut via Försäkringskassan är det viktigt att du:

  • uppger summan i din ansökan
  • bifogar underlag som styrker dina uppgifter i ansökan

Information till dig som ansöker om ekonomiskt bistånd

Vi har hög belastning på handläggning av ekonomiskt bistånd. Handläggare och kundtjänst gör vad de kan för att du ska få beslut i tid och svar på dina eventuella frågor.

Vi har också tekniska problem som kan förlänga handläggningstiden och att du får beslut via brev i stället för i e-tjänsten, i de fall beslut och beräkningar inte visas på Mina sidor.

Tänk på det här du innan ansöker:

  • Du kan bara söka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om.
  • Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
  • Ekonomiskt bistånd är den allra sista utvägen när alla andra alternativ är uttömda.
  • Du kan ha rätt till andra bidrag som du ska söka i första hand.

Fortsatt ansökan

Den här ansökan fyller du i om du ansökt om ekonomiskt bistånd förra månaden och behöver fortsatt stöd.

Ansök om fortsatt ekonomiskt bistånd (e-tjänst).

Du måste vänta 25 dagar från din senaste ansökan innan du kan ansöka om försörjningsstöd igen.

Första ansökan

Den här ansökan fyller du i om det är:

  • första gången du ansöker, eller
  • mer än tre månader du ansökte senast.

Ansök om ekonomiskt bistånd (e-tjänst)

I den här ansökan behöver du bifoga

  • kontoöversikt (där samtliga konton synliggörs)
  • kontoutdrag för samtliga konton för tre månader tillbaka
  • hyreskontrakt och hyresavi för aktuell månad

Om du har en medsökande måste ni bifoga kontoöversikt och kontoutdrag för er båda.

Skärmdumpar från mobilen räknas inte som godkända underlag från banken.

I e-tjänsten kan du:

  • ansöka om ekonomiskt bistånd
  • se vad beslutet blev och varför
  • se när du får pengar och hur mycket
  • överklaga beslut

Om du väljer att ansöka på pappersblankett finns den att hämta på kundtjänst. De kan hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den. De kan också hjälpa dig att göra en e-ansökan.

Boka tid för samtal

Första gången du ansöker kommer du även att få boka en tid för samtal. Bokningen gör du direkt i e-tjänsten och samtalet är obligatoriskt för att vi ska kunna utreda din ansökan. När du har signerat din ansökan kommer du att få ett SMS från Trelleborgs kommun med karta till mötet med en arbetsmarknadssekreterare.

Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?

Du får beslut inom en arbetsdag när du ansöker via vår e-tjänst.

Automatiskt beslutsfattande

När du ansöker om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten kan vi bedöma din ansökan genom automatiskt beslutsfattande. För dig innebär det att du kan få ditt beslut snabbare och endast behöver lämna in underlag vid en eventuell kontroll.

Har du frågor kan du vända dig till kundtjänst.

Kundtjänst för dig som bor i Trelleborg

Telefonnummer
0410-73 30 00

Adress

Rådhuset
231 83 Trelleborg

Besöksadress

Algatan 13
231 83 Trelleborg

Öppningstider

Måndag - torsdag 8-16.30, fredag 9-16

Kundservice för dig som bor i Svedala
Åbjörngatan 7, Svedala
040-626 80 00
kommunen@svedala.se

Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00

Arbetsmarknadsförvaltningen