Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via vår e-tjänst. För att ansöka digitalt behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i Trelleborg eller Svedala. Väljer du att ansöka på blankett finns den att hämta hos Kontaktcenter i Trelleborg eller hos kundvärd i Svedala kommun.

Tänk på det här innan du fyller i en ansökan

  • Du kan bara ansöka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om. Det måste gå 25 dagar från din senaste ansökan innan du kan ansöka igen.
  • Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
  • Det är viktigt att du lämnar korrekta uppgifter och inte utelämnar något.
  • Insättningar eller Swish till ditt bankkonto räknas som inkomst och ska tas med i din ansökan
  • Fasta belopp från andra myndigheter som bostadsbidrag, barnbidrag, studiemedel, barnpension, efterlevandestöd eller vårdbidrag hämtas in automatiskt till din ansökan.
  • Om du är gift eller sambo ska ni göra en gemensam ansökan.

Vad måste du bifoga i din ansökan?

Är första gången du ansöker eller mer än tre månader sedan du ansökte senast måste du bifoga en del underlag. Om det saknas underlag i din ansökan riskerar du att få avslag. Skärmdumpar från mobiltelefonen räknas inte som godkända underlag.

Det här behöver vi för att kunna utreda din ansökan:

  • kontoöversikt (där samtliga konton syns)
  • kontoutdrag för samtliga konton för tre månader tillbaka
  • hyreskontrakt och hyresavi för aktuell månad
  • senaste skattedeklarationen med samtliga fyra sidor.

Om du har en medsökande måste ni bifoga kontoöversikt, kontoutdrag och skattedeklaration för er båda.

Glöm inte att boka tid för möte

Första gången du ansöker måste du boka en tid för möte. Det gör du enkelt via e-tjänsten genom att gå vidare till Bokningar när du skickat in din ansökan. Om du har en medsökande bokar ni var sin tid.

Observera att du/ni måste skicka in ansökan innan du/ni bokar en tid!

Tid och plats för ditt möte hittar du under Bokningar i e-tjänsten. På mötet träffar du en arbetsmarknadssekreterare som tillsammans med dig gör en arbetsmarknadsplan mot din självförsörjning.

Material du ska ha med dig till mötet

  • Giltig identitetshandling (eventuellt uppehållstillstånd)
  • CV & Personligt brev
  • Sökta arbeten de senaste 3 månaderna
  • Handling som styrker att du är inskriven på Arbetsförmedlingen

Vid aktuell sjukskrivning ska sjukintyg tas med. Har du varit sjukskriven de senaste 3 månaderna ska detta kunna styrkas med intyg.

Är du föräldraledig ska intyg från försäkringskassan uppvisas.

Mötet är obligatoriskt

Mötet är obligatoriskt för att vi ska kunna utreda din ansökan om ekonomiskt bistånd. Om du inte kommer på mötet riskerar du att få avslag.

Vid sjukdom eller förhinder är det viktigt att du meddelar oss; ring Kontaktcenter, telefon 0410-73 30 00.

Finns det undantag?

  • Har du redan träffat en arbetsmarknadssekreterare och har en arbetsmarknadsplanering ska du inte boka tid via e-tjänsten. Följ överenskommelsen i din arbetsmarknadsplanering istället.
  • Har du fyllt 65 år behöver du inte boka tid för samtal.

Behöver du tolk under mötet?

Kontakta Kontaktcenter så kan de boka in en tolk för ditt möte.

Ny adress för bokade möten

Från och med den 17 juni är det ny adress för bokade möten med arbetsmarknadssekreterare (gäller endast medborgare skrivna i Trelleborg):
Arbetsmarknadsförvaltningen
Vannhögsgatan 3C
231 66 Trelleborg

Ansök via e-tjänsten

Är det första gången du ansöker eller om det är mer än tre månader sedan du ansökte senast behöver du läsa igenom informationen på sidan innan du loggar in.

Ansökan om ekonomiskt bistånd (e-tjänst)

Kan du inte använda e-tjänsten?

Om du väljer att ansöka på blankett finns den att hämta på Kontaktcenter i Trelleborg eller hos kundvärd i Svedala kommun. De kan hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den. De kan också hjälpa dig att göra en ansökan via e-tjänsten.

Följ ditt ärende och få aviseringar

I e-tjänsten kan du enkelt följa ditt ärende och se både beräkning, beslut, utbetalning och din arbetsmarknadsplanering samma dag som vi fattat beslut. Fyll i ditt mobilnummer och e-postadress om du vill få aviseringar när det händer något i ditt ärende. Du kan välja om du vill få notifieringar via SMS eller e-post.

Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?

Juli 2024: Observera att handläggningstiden för närvarande kan vara något längre än vanligt.

Om din ansökan är komplett kan vi fatta beslut i ditt ärende inom 24 timmar.

Exempel: Om du lämnar komplett ansökan på eftermiddagen, kan vi fatta beslut på eftermiddagen nästkommande arbetsdag.

Har du ansökt via e-tjänsten får du besked på Min sida så fort vi fattat beslutet.

Har du ansökt på blankett skickar vi hem beslutet till dig med post.