Så går ansökningsprocessen till

Så här går det till när du ansöker om få anlägga ett litet avlopp till din fastighet. I processbeskrivningen framgår det vem (fastighetsägaren eller miljöavdelningen) som ansvarar för vad.

Med miljöavdelningen avses miljöavdelningen på Trelleborgs kommun. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

  1. Fastighetsägaren tar kontakt med miljöavdelningen.
  2. Miljöavdelningen ger kort information per telefon, samt skickar ut ansöknings-/anmälningsblankett och informationsmaterial.
  3. Vid behov besöker miljöinspektören fastigheten tillsammans med sökanden och eventuell entreprenör.
  4. Fastighetsägaren projekterar anläggningen och utför exempelvis nödvändiga markundersökningar.
  5. Fastighetsägaren lämnar in ansökan/anmälan.
  6. En miljöinspektör granskar ansökan/anmälan. Saknas handlingar, efterfrågas kompletteringar.
  7. Miljöinspektören besöker fastigheten tillsammans med sökanden och eventuell entreprenör.
  8. Miljöavdelningen skickar ut handlingar till berörda grannfastigheter för att få in eventuella synpunkter.
  9. Beslut tas av miljöavdelningen. Beslut kan innebära tillstånd med villkor som ska följas.
  10. Fastighetsägaren läser och granskar beslutet. Observera att anläggningsarbetet av avloppsanordningen inte får påbörjas innan du fått det ansökta tillståndet.
  11. Fastighetsägaren påbörjar arbetet med att anlägga avloppet och kontrollerar anläggningsarbetet med hjälp av villkoren i tillståndet.
  12. Fastighetsägaren kontaktar miljöavdelningen i god tid innan anläggningen ska övertäckas. Alternativt skickar fastighetsägaren en entreprenörsrapport och fotodokumentation till miljöavdelningen. Entreprenörsrapporten ska vara undertecknad av fastighetsägaren och den som har utfört det huvudsakliga anläggningsarbetet.
  13. Miljöavdelningen inspekterar avloppsanläggningen på plats eller granskar inskickad entreprenörsrapport och fotodokumentation.
  14. Avloppsanläggningen är utförd enligt tillstånd och ärendet avslutas. VA- och avfallsavdelningen på Trelleborgs kommun informeras så att fastigheten tas med i schemat för årlig slamtömning av avloppsanläggning.

Fastighetsägaren ansvarar för att skicka slamtömningsinstruktioner till VA- och avfallsavdelningen på Trelleborgs kommun, så att den nya avloppsanläggningen töms på slam på rätt sätt.

Ansök om enskilt avlopp

Miljöavdelningen

Telefonnummer
0410-73 30 00

Samhällsbyggnadsförvaltningen