Frågor och svar om införandet av parkeringsavgifter i centrala Trelleborg

Från 1 januari 2024 gäller parkeringsavgifter i de centrala delarna av Trelleborgs tätort. Bland frågor och svar hittar du bland annat information om bakgrunden till beslutet om p-avgifter, varför parkeringsavgifter har införts, i vilka delar av staden betalparkering gäller, tider och avgiftstaxor.

I kartbilden nedan kan du se var gränserna mellan de olika avgiftszonerna går.

Centrala Trelleborg är indelad i en röd och en blå zon. I dessa zoner måste du betala avgift för att parkera dagtid. Avgiften är något högre i den inre röda zonen i kartbilden. I den blå zonen är avgiften något lägre.

Fotograf: Trelleborgs kommun

Frågor och svar om parkeringsavgifter i Trelleborg

Införande och finansiering

  • Efter beslut i kommunfullmäktige infördes avgiftsbelagd parkering i Trelleborgs kommun från och med 1 januari 2024. Avgiftsbelagd parkering gäller på centrala gator och torg samt tomtmark tillhörande kommunen. I samband med att parkeringsavgifter infördes fattades beslut om lokala trafikföreskrifter, och från januari 2024 sattes vägmärken och informationstavlor om upphandlade betalningstjänster upp.

    Rådhusets parkering och Stortorget var de första två parkeringsytor som avgiftsbelades. Därefter har parkeringsavgifter succesivt införts på övriga kommunala parkeringsytor. Under våren 2024 beräknas alla kommunala parkeringsytor inom röd och blå zon att vara skyltade.

    Parkeringsavgifter gäller för alla registrerade fordonsslag.

  • Parkeringsavgifter har införts för att undvika trängsel och förbättra tillgängligheten i centrala Trelleborg för kommuninvånare, besökare och boende. Inför beslutet har såväl kommunen som konsultföretagen Tyréns och Sweco gjort utredningar som visar att avgiftsbelagda parkeringar kan göra det enklare för bilförare att hitta parkeringsplats i centrala Trelleborg. Med avgiftsbelagda parkeringar skapas en rotation bland trafikanterna som ger större möjligheter att hitta en ledig parkeringsplats. På så sätt gynnas även cityhandeln.

    Införande av betalparkering är ett viktigt verktyg för att styra parkeringen och skapa tillgänglighet till centrum. Särskilt för dem som inte har möjlighet att ta sig till Trelleborgs centrum med annat färdmedel än bil.

  • Kommunens syfte med att avgiftsbelägga parkering är i första hand för att styra trafiken och för att begränsa tiden fordon parkeras på en parkeringsplats, eller för att påverka efterfrågan på parkeringsplatsen. På så vis skapas en balans mellan utbudet och efterfrågan av parkeringsplatsen, tillgängligheten förbättras och den som parkerar hittar lättare en parkeringsplats som passar för besökets syfte.

    Trelleborg förändras och de centrala delarna av staden utvecklas. En del befintliga parkeringsytor har under senare år försvunnit och beläggningen på de parkeringar som kommunen tillhandahåller har blivit högre. Med ökad inflyttning blir trycket på kommunens kvarvarande parkeringar än högre. Då minskar tillgängligheten för de som inte har möjlighet att ta sig till Trelleborgs centrum med annat färdmedel än bil.

    Reglering av trafiken med parkeringsavgifter är viktig för att vår växande stad ska fungera. I Trelleborgs kommuns parkeringsstrategi framhålls införande av parkeringsavgifter som ett viktigt steg för utvecklingen av tätorten.

    Parkeringsstrategi Trelleborgs kommun 2017-2025

  • Införande av betalparkering är ett politiskt beslut som fattades i kommunfullmäktige 27 november 2023. Inför beslutet blev frågan diskuterad och noggrant utredd under flera år. Idag finns en politisk majoritet angående behovet och nyttan av avgiftsbelagda parkeringsplatser. Trelleborg är en av de sista kommunerna i Skåne som har infört parkeringsavgifter.

  • Fördelarna är bland annat:

    • Större tillgänglighet för den som besöker centrala Trelleborg.
    • Bättre möjligheter för boende att hitta parkeringsplats i närheten av bostaden.
    • Lugnare, attraktivare och säkrare trafikmiljö i centrum.
    • Minskad tomgångskörning, avgaser, buller och söktrafik.
    • Fler tillgängliga parkeringsplatser för den som ska utföra ärenden som att handla i centrala Trelleborg.

    Sammantaget innebär det flera positiva effekter för miljö, näringsliv och invånare.

  • För kommunen har införandet av avgiftsbelagda parkeringar framför allt medfört kostnader i form av omskyltningar. Parkeringsövervakning i egen regi har utförts sedan tidigare.

  • Finansieringen av tillsyn, drift, underhåll och parkeringsövervakning sker huvudsakligen genom de intäkter kommunen får från parkeringsavgifterna.

Zoner, avgifter och betalning

  • Parkeringsavgifter gäller endast i Trelleborgs tätort. Centrala staden har delats in i två zoner, en blå och en röd zon, se kartbild. Den röda zonen utgörs av den mest centrala delen av Trelleborg, och den blå zonen utgörs av området närmast utanför den röda zonen. Bara en kort promenad från centrum gäller samma regler som tidigare, det vill säga att du fortfarande kan parkera på markerade platser utan att betala p-avgift.

    Förutom de kommunala parkeringsplatserna finns ett antal parkeringar i centrum som drivs i privat regi.

  • Centrala Trelleborg har delats in i en röd och en blå zon i syfte att prioritera besökare till centrum framför andra parkerare, som till exempel långtidsparkerare och jobbparkerare. Därför är avgiften något högre i de mest centrala delarna, medan avgiften är något lägre en bit från centrum.

  • Inför införandet av avgiftsbelagda parkeringar genomförde kommunen undersökningar som fått utgöra underlag för besluten. Undersökningarna har visat att avgiftsbeläggning får störst önskad effekt där beläggningen av parkeringsplatserna är som högst. Gränserna mellan och omfattningen av röd respektive blå zon följer också i någon mån gatunätets sträckning.

    Dessa uppgifter har legat till grund för zonindelningen.

  • Behovet av avgiftsbelagda parkeringsplatser anses i nuläget som mest relevant i tätortens centrala delar.

  • Nej. Söndagar och helgdagar är avgiftsfria. Tidsregleringen för avgift är klockan 9-18 på vardagar och klockan 9-15 på lördagar. På så sätt kan boende parkera avgiftsfritt när merparten av verksamheterna i centrum håller stängt. Boende inom ett avgränsat område får möjlighet att parkera till en reducerad taxa via så kallade boendeparkeringstillstånd.

    Boendeparkering

    • Taxan för parkeringsavgift inom röd zon på kommunal allmän plats och kommunägd kvartersmark har fastställts till 12 kronor per timme.
    • Taxan för parkeringsavgift inom blå zon på kommunal allmän plats och kommunägd kvartersmark har fastställts till 7 kronor per timme.
    • Taxan för parkeringsavgift för boendeparkering inom blå zon på kommunal allmän plats har fastställts till 30% av ordinarie taxa inom blå zon.
    • Den administrativa avgiften för boendeparkeringstillstånd har fastställts till 200 kr.
    • Taxan för parkeringsavgift på den del av Rådhusets parkering som ligger inom kommunägd kvartersmark har fastställts till 12 kronor per timme.
  • Samma regler och avgifter gäller för den som har ett rörelsehinder som för alla andra. De parkeringar som är till för rörelsehindrade är samma som innan parkeringsavgifter infördes.

  • Det är möjligt att taxenivåerna kommer att förändras. För att säkerställa rätt nivå på taxorna utifrån syftet att ordna trafiken krävs en kontinuerlig uppföljning och utvärdering av beteendemönster. Senast i juni 2024 beslutar kommunfullmäktige därefter om en eventuell justering.

  • Nej. All betalning av parkeringsavgifter liksom eventuella tilläggstjänster görs via talsvar, sms, app eller webb till någon av leverantörerna Parkster, Mobill eller Easypark, som Trelleborgs kommun tecknat driftavtal med. Parkeringsautomater för mynt eller kortbetalning kommer inte sättas upp. Många kommuner avvecklar idag möjligheten till betalning i fysisk automat då dessa är kostsamma både utifrån investering och drift. Idag vill de flesta parkerare också betala parkeringsavgiften via telefonen.

    Mer information om hur parkeringstjänsterna används och hur du betalar kan du hitta på Parksters, Mobills och Easyparks respektive webbplats. Här hittar du även information på andra språk än svenska.

    Parkster

    Mobill

    Easypark

    På sidan Parkering i Trelleborg hittar du mer information om hur du kan betala parkeringsavgifter. Här finns också beskrivningar om hur du gör för att registrera dig och dina fordon.

    Parkering i Trelleborg

  • Avgiftsbelagd parkering inom röd och blå zon gäller endast vardagar och lördagar. Söndagar och helgdagar är avgiftsfria. Utanför den blå zonen finns gott om avgiftsfria parkeringsmöjligheter. All parkering kostar dock och kommunala parkeringsanläggningar subventioneras helt eller delvis med kommunala medel.

  • I dagsläget kan du parkera på flera platser i centrum under maximalt en timme med parkeringsskiva. Om första timmen är avgiftsfri skulle syftet att styra trafiken med införande av parkeringsavgifter delvis gå förlorat. Då riskerar vi att även i fortsättningen få en ojämn beläggning på våra parkeringsplatser, och få ökad söktrafik i centrum. Det skulle också kunna innebära att färre personer ser anledning att välja andra färdmedel än bilen.

Intäkter, drift och övervakning

  • Det är svårt att avgöra vilka intäkter som avgiftsbeläggningen kan förväntas generera. Till stor del beror intäkterna på hur trafikanternas parkeringsbeteende förändras till följd av parkeringsavgifterna. Sett utifrån dagens beläggning kan de tänkbara intäkterna uppskattas till omkring 20 miljoner kronor om året.

  • Enligt kommunfullmäktiges beslut ska samtliga avgiftsintäkter från avgiftsbelagd parkering och boendeparkering tillfalla kommunen centralt. Hur intäkterna därefter ska användas är en fråga för våra politiska beslutsfattare.

  • Nej. Incitamentet till införandet av parkeringsavgifter har varit att styra trafiken, inte att de ska generera intäkter till kommunen.

  • Trelleborgs kommun står för skötsel, drift och underhåll av parkeringarna. Däremot har betalningslösningar via talsvar, app eller sms upphandlats av de privata aktörerna Parkster, Easypark och Mobill. De upphandlade leverantörerna ansvarar för drift och service av betalningslösningarna.

  • Kommunens parkeringsvakter övervakar att parkeringsreglerna följs på samtliga parkeringar på kommunägd mark. Ingen avgift utöver beslutad taxa tas ut.

Boendeparkering och jobbpendling

  • I centrum prioriterar Trelleborgs kommun tillgängliga parkeringsplatser i första hand för besökare till olika typer av handel och service.

    Prioriteringsordningen ser ut så här:

    1. Angöring (på- och avstigning samt lossning och lastning)
    2. Parkering för personer med rörelsenedsättning
    3. Parkering för besökare
    4. Parkering för utpendlare
    5. Parkering för boende
    6. Parkering för verksamma/anställda
  • För boende inom blå zon finns möjlighet att ansöka om boendeparkeringstillstånd.

    Tidsregleringen för avgift inom röd zon och blå zon är klockan 9-18 på vardagar och klockan 9-15 på lördagar. Detta gör det möjligt för boende i blå zon att parkera avgiftsfritt när merparten av verksamheterna i centrum håller stängt.

    Boendeparkering

  • Inom den inre röda zonen prioriteras besöksparkering mellan klockan 09-18 på vardagar och mellan klockan 09-15 på lördagar mot avgift. Övriga tider ska parkering vara avgiftsfri vilket främjar parkering för boende de tider då merparten av handel och service håller stängt.

    Inom den blå zonen prioriteras boende- och arbetsplatsparkering, så kallad nyttoparkering, genom särskilda avgifter för boendeparkering samt parkering för arbetstagare med möjlighet att lösa parkeringsavgift per dygn, vecka eller månad vilket innebär ett reducerat pris jämfört med kostnaden per timme.

  • Kollektivtrafiken är inte ett kommunalt ansvar. Däremot har kommunen kontinuerlig dialog med Skånetrafiken om hur vi tillsammans bäst kan utveckla kollektivtrafiken i, till och från kommunen. För dig som kommuninvånare finns möjlighet att påverka och driva på utvecklingen av kollektivtrafiken genom att lägga förslag och inte minst genom att faktiskt resa kollektivt.

Handel och besökare till centrum

  • Ja. Utredningar som gjorts och som ligger till grund för kommunens beslut att införa parkeringsavgifter samt erfarenheter från andra kommuner visar att näringsidkare inte drabbas av vikande kundunderlag. I vissa fall har avgiftsbelagda parkeringar tvärtom en positiv effekt för till exempel handeln då fler parkeringsplatser blir tillgängliga.

  • Många har uppfattningen att besökare överger centrum vid införande av parkeringsavgifter. Tidigare studier framhåller dock att införande av parkeringsavgifter i centrala lägen inte medför någon negativ inverkan på centrumhandeln utan snarare kan ha en positiv effekt. Detta eftersom avgifterna kan leda till en attraktivare och lugnare trafikmiljö i centrum med mindre söktrafik, avgaser och buller.

  • Nej. Erfarenheter både från Trelleborg och från andra kommuner, samt utredningar som gjorts visar att P-skivor inte leder till att parkeringsplatser blir tillgängliga. Detta då många människor helt enkelt snurrar fram P-skivorna när tiden gått ut eller flyttar bilen till en ledig parkeringsruta intill.

  • Rådhusets parkering är med sitt läge särskilt viktig för centrumhandeln. Taxan för parkering på Rådhusets parkering är samma som taxan i övriga delar av den röda zonen, det vill säga 12 kronor per timme.

  • Nej, men kommunen tittar däremot på möjligheten att införa så kallad nyttoparkering för vissa yrkesgrupper, som exempelvis personal inom hemtjänsten för att de på ett smidigt sätt ska kunna utföra sina arbetsuppgifter.

  • För de kommersiella parkeringsytorna har Trelleborgs kommun inget inflytande. Vi kan därför inte svara på frågan om eventuella förändringar vad gäller parkeringsreglerna på dessa ytor.

Tekniska serviceförvaltningen