I Trelleborgs kommun gäller parkeringsavgift inom två zoner i den centrala delen av tätorten. Utanför de avgiftsbelagda zonerna i staden och i övriga kommunen parkerar du däremot helt avgiftsfritt på all kommunal gatumark.

Om inget annat anges får du parkera ditt fordon max 24 timmar på den gatumark som inte omfattas av avgiftsbeläggning i centrala Trelleborg. Detta gäller vardagar utom dag före söndag eller helgdag.

Parkera med p-skiva

På vissa gator i Trelleborgs kommun kan du parkera under en begränsad tid med parkeringsskiva.  Använd alltid parkeringsskiva om tilläggsskylt anger detta. På skylten finns information om vilka tider på dygnet parkering kan ske och hur länge du får parkera på platsen.

Parkeringsskivan ska du placera väl synlig innanför fordonets vindruta och ställa in på ankomsttid. Du justerar tiden till närmast följande hel eller halv timme. Du får inte ändra tidsangivelsen på parkeringsskivan under pågående uppställning.

Parkeringsavgifter i centrum

I centrala Trelleborg gäller från och med 1 januari 2024 avgiftsbelagd parkering vardagar klockan 9-18 och lördagar klockan 9-15. Söndagar och helgdagar är avgiftsfria.

Centrala Trelleborg är indelad i en röd och en blå parkeringszon. I båda zonerna måste du betala parkeringsavgift för att parkera motorfordon dagtid måndag-fredag samt lördag förmiddag. Avgiften är något högre i den inre röda zonen i kartbilden.

Fotograf: Trelleborgs kommun

Centrala Trelleborg har delats in i två parkeringszoner. Parkeringsavgifterna är 12 kronor i timmen inom den röda zonen i stadskärnan. I den blå zonen utanför de allra mest centrala delarna kostar parkeringen 7 kronor i timmen. Här finns också möjlighet att söka boendeparkeringstillstånd.

Vanliga frågor om p-avgifterna

På sidan hittar du flera frågor och svar om införandet av p-avgifter i Trelleborg. Här finns också svar på frågor om taxor, drift och parkeringsövervakning, boendeparkering och p-avgifternas eventuella påverkan på centrumhandeln.

Frågor och svar om parkeringsavgifter i centrala Trelleborg

Så betalar du parkeringsavgiften

Parkeringsavgiften betalar du med hjälp av telefonapp, sms, talsvar eller via webben hos någon av följande leverantörer av parkeringstjänster: Parkster, Mobill eller Easypark.

Mer information om hur tjänsterna används kan du hitta på respektive företags webbplats. Här hittar du även information på andra språk än svenska.

Parkster

Mobill

Easypark

Så betalar du parkeringsavgifter med Mobill

    1. Ladda ner appen. Du hittar appen i Google Play eller i Apple App Store.
    2. Skapa ett konto. Skriv in ditt mobilnummer, bilens registreringsnummer och välj betalningsmetod, antingen betalning via faktura eller med betalkort. Mobill accepterar Visa eller Mastercard. Därefter kan du parkera.
    3. Starta parkering. Välj korttidsparkering eller långtidsparkering. Skriv in bilens registreringsnummer och områdeskoden enligt skylten på platsen. Tryck Starta parkering för att starta parkeringen samt Stoppa parkering för att avsluta.
  • Om du inte vill använda Mobills parkeringsappar kan du istället betala via Mobills sms-tjänst. Tjänsten är utvecklad för att erbjuda ett smidigt alternativ för att betala parkering med ett enkelt sms.

    Med Mobill tillkommer inga extra kostnader förutom eventuell fakturaavgift om du valt detta som betalmetod. Kostnaden för detta är 29 kronor för pappersfaktura och 19 kronor för faktura via sms eller e-post. Fakturor skickas per månad och inte per parkering.

    Köp parkering med sms

    Innan du kan börja använda tjänsten så måste du registrera dig. Du kan registrera dig för sms-betalning på tre sätt:

    1. Skicka ett sms med PM Personummer (exempel: PM ÅÅÅÅMMDD-XXXX) till sms-nummer 0700-861100.
    2. Ladda ner appen och registrera dig i den.
    3. Gå in på mobill.se och registrera dig där.

    Om du vill undvika faktureringsavgifter så kan du lägga in ett betalkort i appen eller på mobill.se. För detta krävs mobilt bank-ID.

  • För att köpa parkering med sms skickar du Zon, Registreringsnummer och Längd på parkeringstiden till 0700-861100.

    Exempel: För att köpa 45 minuters parkering i zon 9700, skicka 9700 ABC123 45m.
    Du kan skicka 30m för 30 minuter, 60m för 60 minuter, 2h för två timmar, 4h för fyra timmar etc.

    Du betalar för de sms som skickas till Mobill samt för den datatrafik som används av appen eller webbsidan.

  • För att parkera med talsvar behöver du ha registrerat en betalmetod och bilens registreringsnummer i appen eftersom det inte går att göra registreringen i själva talsvarsfunktionen.

    Därefter ringer du till talsvar 0701-92 31 35 och följer instruktionerna.

    Du kan också ringa Mobills kundtjänst på telefon 010-207 80 33. Mobills kundtjänst kan hjälpa till att starta parkering om du inte vill eller kan använda appen. Mobills kundtjänst svarar i snitt inom en minut.

  • Mobill skapar din första faktura den 16:e i månaden efter du använt tjänsten för första gången.

    Fakturan skickas med vanlig post till din folkbokförda adress. Du kan även välja att få fakturan skickad via sms eller med e-post i Mobill-appen eller på Mina Sidor.

    Du kan också välja att betala fakturan med Paypal. Följ instruktionerna på Paypal Mobillparkering. Glöm inte att ange fakturanummer vid betalningen.

    Du kan också välja att betala fakturan med Swish. Använd Swishnummer 123 061 90 23 och glöm inte att ange fakturanummer vid betalningen.

    För betalning via internationell bank, använd följande uppgifter:

    IBAN SE46 9500 0099 6026 2116 2672
    BIC NDEASESS
    BANK Nordea

Så betalar du parkeringsavgifter med Parkster

    1. Ladda ner appen. Du hittar den i Google Play eller i Apple App Store.
    2. Registrera dig. Skriv in ditt mobilnummer, bilens registreringsnummer och välj betalningsmetod. Därefter kan du parkera.
    3. Välj betalmetod. Betalmetod väljer du i appen eller på Parksters webbplats. Gör du inget val så skickas faktura via brev.
    4. Starta parkering. Skriv in områdeskoden enligt skylten på platsen. Sedan markerar du i appen för att välja parkeringstid, bekräftar och startar.
    5. Avsluta eller förläng parkeringstiden. Gå in på din aktiva parkering i appen och tryck Stoppa. På så sätt avslutar du parkeringen på en gång och behöver inte betala mer än den faktiska tiden du parkerar. Om du däremot vill parkera längre tid än planerat kan du förlänga parkeringen genom att markera detta i appen.
    1. Starta parkering. Sms:a områdeskod, registreringsnummer och personnummer eller organisationsnummer med tio siffror till 0707-13 14 15. Exempel: 9700 ABC123 ÅÅMMDDXXXX. Parkeringen är endast giltig när bekräftelse erhålls på sms.
    2. Avsluta parkering. Sms:a Avsluta till 0707-13 14 15, När du har avslutat din parkering får du ett sms som bekräftar att din parkering är avslutad. Du får då också en översikt som sammanfattar total parkeringstid och kostnad.

    Det är endast vid första parkeringstillfället du måste uppge personnummer (mobilt bank-id behövs ej). Därefter räcker det att du uppger aktuell områdeskod och bilens registreringsnummer. Kostnaderna för parkeringarna faktureras månadsvis.

    Har du inte aktivt valt eller ändrat betalmetod i appen skickas en pappersfaktura med brev (fakturaavgift på 29 kronor tillkommer).

  • Med ett telefonsamtal kan du parkera via talsvar. Innan du gör din första talsvarsparkering behöver du registrera dig som Parkster-användare. Det gör du under Skapa konto på Parksters webbplats.

    Starta parkering via talsvar

    1. Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
    2. Ring 010 – 199 26 16 och följ instruktionerna.
    3. Efter telefonsamtalet är din parkering startad. När din parkeringstid är på väg att gå ut får du ett SMS som informerar om det. Du kan då välja att förlänga den på samma sätt som du startade den, eller låta den gå ut om du inte behöver den längre.

    Avsluta parkering via talsvar

    Ring 010 – 199 26 16 och följ instruktionerna. Efter samtalet är din parkering avslutad.

  • Om du parkerar via appen utan några tilläggstjänster och har valt en av Parksters kostnadsfria betalmetoder betalar du endast för den aktuella parkeringsavgiften.

    Använder du tilläggstjänster kan det tillkomma en avgift per parkeringstillfälle. Dessa framkommer i de avtal du tecknar separat för tilläggstjänsterna.

    Tilläggstjänster är Företagskonto, I tjänsten och Parkster Plus. Med pappersfaktura som betalmetod tillkommer en fakturaavgift. Om du sms-parkerar kan det tillkomma en avgift per parkering.

    När du parkerar med Parkster blir du fakturerad i efterhand för alla dina parkeringar genomförda under fakturaperioden. Det innebär att du faktureras månadsvis enligt din valda betalmetod.

    Pappersfaktura – Fakturan skapas och skickas ut den 16:e månadsvis och bör nå din adress inom en vecka. Fakturaavgift på 29 kronor tillkommer.

    E-postfaktura – Fakturan skapas och skickas ut den 16:e månadsvis till din registrerade e-postadress.

    Konto-eller kreditkort – Dragningen görs automatiskt från ditt konto den 17:e månadsvis. Dagen innan får du ett mejl med en sammanställning över parkeringarna du blir debiterad för.

    Är dina p-avgifter under 25 kr så väntar Parkster med att fakturera dig. Som längst väntar Parkster tre månader med att skicka fakturan. Som ny kund blir du alltid fakturerad nästa gång den 16:e infaller, oavsett belopp.

    Du kan välja betalmetod i samband som du skapar ditt konto via appen eller hemsidan. Du kan även när som helst uppdatera din betalmetod via Mina sidor eller via appen under Mina sidor i menyn. Har du inte aktivt valt eller ändrat betalmetod skickas fakturan via brev (fakturaavgift på 29 kronor tillkommer).

Så betalar du parkeringsavgifter med Easypark

    1. Ladda ner appen. Du hittar den i Google Play eller i Apple App Store.
    2. Registrera dig. Skriv in ditt mobilnummer, godkänn Easyparks allmänna villkor och integritetspolicy. Du får därefter en sexsiffrig verifieringskod i ett sms. Ange verifieringskoden.
    3. Lägg till fordonets registreringsnummer. Bekräfta uppgifterna om ditt registreringsnummer och fordon, eller ändra registreringsnummer.
    4. Välj betalningsmetod. Därefter kan du parkera.
    5. Starta parkering. Skriv in områdeskoden enligt skylten på platsen. Sedan markerar du i appen för att välja parkeringstid, bekräftar och startar.
    6. Avsluta eller förläng parkeringstiden. Gå in på din aktiva parkering i appen och tryck Stoppa. På så sätt avslutar du parkeringen på en gång och behöver inte betala mer än den faktiska tiden du parkerar. Om du däremot vill parkera längre tid än planerat kan du förlänga parkeringen genom att markera detta i appen.

    Vid kortbetalning debiteras slutanvändare för parkeringen samma dygn. Detta gäller också vid Swish betalning då transaktionen genomförs direkt. Kunder under 18 år (Mopedbil/A-Traktor) kan använda tjänsten med eget konto om bankkort används vid registrering.

    Via Easyparks hemsida eller kundservice kan du också välja om du vill ha:

    • Pappersfaktura
    • E-faktura
    • E-post faktura (PDF)
    • Direktbetalning
    1. Starta parkering. Skicka sms med områdeskod, registreringsnummer och personnummer till telefonnummer 010-333 44 00. Exempel: 9700 ABC123 ÅÅMMDDXXXX.
    2. Avsluta parkering. Sms:a AVSLUTA till telefonnummer 010-333 44 00.
  • Starta parkering via talsvar

    Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
    Ring 0770-87 00 00 och knappa in zonkod, preliminär sluttid. Vänta på bekräftelse.

    Förlänga parkeringstiden via talsvar

    Ring samma nummer, välj knappval #2, knappa in ny sluttid och vänta på bekräftelse.

    Avsluta parkeringen innan sluttiden via talsvar

    Ring samma nummer, välja knappval #1, vänta på bekräftelse.

  • Easypark har en lokal version anpassad till Trelleborg där inga serviceavgifter tas ut. När du parkerar med Easypark på kommunens ytor för första gången blir du tillfrågad om du vill använda Trelleborg lokal som fungerar på kommunens ytor utan serviceavgift eller om du vill använda Easypark standard som fungerar på alla parkeringsytor som finns i Easypark-appen.

    Läs mer på Easyparks webbplats.

    För Easypark standard tar företaget ut en serviceavgift. Aktuella priser kan du hitta på Easyparks webbplats.

    Du kan växla mellan Lokal och Standard via Mina sidor på Easyparks webbplats. Du kan också få hjälp av Easyparks kundtjänst att välja rätt produktpaket, antingen via Easyparks webbplats eller via telefonnummer 0770-11 22 00.

Vägmärken

Skyltning av parkering regleras av vägmärkesförordningen. Inom Trelleborgs kommun finns även en allmän lokal trafikföreskrift. Kontrollera alltid vägmärke innan du parkerar.

Är du osäker på vilka regler som gäller? Kontakta gärna Kontaktcenter eller sök gällande lokal trafikföreskrift hos Transportstyrelsen.

Datumparkering

I Trelleborg gäller datumparkering vardagar utom dag före söndag eller helgdag klockan 08-16. Vägmärke som anger detta finns vid varje infart till staden.

Datumparkering gäller på alla gator om inte annat anges med vägmärke.

Datumparkering innebär förbud att parkera fordon på jämn sida vid jämnt datum samt förbud att parkera fordon på udda sida vid udda datum.

Parkeringsplatser och parkeringsövervakning

I kommunkartan kan du se var det finns parkeringsplatser i Trelleborg. Det är Trelleborgs kommun som ansvarar för parkeringsövervakning på kommunal gatumark och även på kommunal tomtmark. Klicka i Resor och transport och Parkeringsytor för att se var du kan parkera.

Kommunkartan för Trelleborg

Parkeringsstrategi för Trelleborgs kommun

Parkeringsstrategin för Trelleborgs kommun gäller för 2017-2025 och bestämmer hur kommunen ska arbeta med parkeringsfrågor. Strategin gäller bland annat parkering för besökare, boende, pendlare med kollektivtrafik och personer som arbetar i Trelleborgs centrum.

Tekniska Serviceförvaltningen