Kommunens näringslivsarbete och service bedöms

Kommunens arbete med näringslivsfrågor bedöms årligen, dels genom Svenskt näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner och dels genom SKRs (Sveriges Kommuner och Regioner) årliga servicemätning.

Svenskt näringslivs enkätundersökning

Svenskt näringslivs enkätundersökning bygger på enkätsvar från företagare i kommunen och omfattar flera aspekter av det lokala företagsklimatet, som service, bemötande, dialog, förståelse för företagens villkor och upplevd trygghet. Resultatet ger kommunen viktig vägledning i arbetet framåt.

Insikt, SKRs årliga servicemätning

I den årliga servicemätningen Insikt görs en mätning som resulterar i ett så kallat, nöjd-kund -index (NKI). I undersökningen bedöms kommunens service inom områden som bemötande, kompetens, effektivitet, rättssäkerhet, information och tillgänglighet.

Nöjd-kund-index (NKI) baseras på åtta myndighetsområden: bygglov, livsmedelskontroll, markupplåtelser, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd, lantmäteri och upphandling.  Kundgrupperna är företagare och övriga (privatpersoner, kommun/region/stat samt ideella föreningar).

Har du fått e-post om undersökningen?

Origo Grop ansvarar för datainsamlingen som genomförs i en mixad metod där ett inledande e-postutskick görs med direktlänk till webbenkät och senare med telefonintervjuer.

Har du haft ett ärende inom någon av nämnda områden kan du vara med i undersökningen. I första hand kommer enkäten till din epost med avsändaradress: servicemätning@origogroup.com.

På Trelleborgs kommun är vår ambition att ständigt utveckla och förbättra vår service och vi ser dina svar i undersökningen som en viktig del i detta arbete.

SKRs undersökning Insikt (skr.se) >> https://skr.se/skr/naringslivarbetedigitalisering/naringslivforetagsklimat/foretagsklimat/insikt.6696.html