Mål 9 Klimat

Medeltemperaturen på jorden stiger. Det beror på att koncentrationerna av koldioxid och andra växthusgaser i atmosfären ökar. Den globala uppvärmningen leder till allvarliga konsekvenser för samhällen och ekosystem.  Genom att minska utsläppsmängderna kan vi begränsa uppvärmningen.

Världen behöver ställa om energisystemen för att nå klimatmålen.

Fotograf: Per Arne Johansson

Mål 9: Utsläppen av växthusgaser i Trelleborgs kommun som geografiskt område ska fortsatt, främst genom nya tekniska lösningar, minska kontinuerligt för att 2045 vara noll.

Växthuseffekten är en naturlig process som bidrar till att temperaturen på jorden är behaglig, runt 15 grader Celsius som medeltemperatur. Men människors utsläpp av olika gaser bidrar till att förstärka växthuseffekten.

Som växthusgaser räknas vattenånga, koldioxid, metan, dikväveoxid (lustgas), svavelhexafluorid och fluorföreningar.

Växthusgaserna släpper igenom solens kortvågiga strålning, men suger också upp delar av jordens värmestrålning. Förhöjda halter av dessa gaser leder därför till en förstärkt effekt med högre temperatur vid jordytan. Temperaturen stiger i takt med att halterna av växthusgaserna ökar.

För att temperaturökningen ska vara möjlig att begränsa till under 1,5 grader, enligt Parisavtalet, måste de globala växthusgasutsläppen snabbt minska för att senast under seklets andra hälft vara kring noll. Riksdagen har beslutat om ett klimatpolitiskt ramverk med inga nettoutsläpp av växthusgaser i Sverige senast år 2045. Trelleborgs kommun har samma ambitionsnivå i det lokala arbetet.  Att nå dit kommer bli en stor utmaning för hela samhället och kräver stort innovativt tänkande och stora insatser ur flera olika perspektiv – både vid köksborden och i rummen för det offentliga beslutsfattandet.

Lokala utmaningar

Den regionala utsläppsdatabasen (RUS-databasen) tillhandahålls av Naturvårdsverket och distribueras via Länsstyrelsen. I denna statistik kan man utläsa kommunvis vilka klimatpåverkande utsläppsnivåer som gäller från olika samhällssektorer.  Statistiken för Trelleborgs kommun som geografiskt område visar en minskning under perioden 2000 – 2018 inom samtliga sektorer. Störst minskning återfinns inom sektorerna egen uppvärmning och industri, medan transporter och jordbruk står för de minsta minskningarna och därmed också för de största utmaningarna framåt när det gäller att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser.

Resor och transporter

Trafik- och transportsektorn har kommunen stor rådighet att påverka genom arbetet med trafikplanering och planprocesser; om det finns utbyggda cykelstråk och kollektivtrafik och så vidare. Trelleborgs kommun har därför valt att särskilt fokusera på att följa upp och minimera transportsektorns klimatpåverkande utsläpp. Kommunen arbetar kontinuerligt med att införa hållbart resande i planprocessen.

För den långsiktiga strategiska planeringen håller kommunen på att ta fram en trafikplan.

Syftet är att kartlägga förutsättningar och framtida behov för till exempel kollektivtrafik och cykling med mera.

Vid exploatering av nya områden tas frågorna upp gällande resande i till exempel detaljplanen och markanvisning. Kommunen har ett nära samarbete med Skånetrafiken för att utveckla kollektivtrafiken.

Ett cykelvägnät som håller god kvalitet och som är väl utbyggt är ett viktigt verktyg för att stödja en trafikomställning som leder till ökad cykling. Exempel på större cykelvägsprojekt är Alstad-Ö Grevie längs med väg 101 samt Höllviken-Stavstens Udde längs väg 511 som är under planering.

Borgmästaravtalet för klimat och energi

”Borgmästaravtalet” är en klimatrörelse för kommuner och regioner som administreras av EU-kommissionen. 2018 beslutade Kommunstyrelsen att ansluta Trelleborgs kommun till avtalet Covenent of Mayors for Climate and Energy.

Avtalet samlar över 7 000 lokala och regionala myndigheter i 57 länder. Trelleborgs kommun förbinder sig att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 40 procent till 2030 från 2010 samt även att öka klimattåligheten genom att anpassa kommunen till ett förändrat klimat.

Under 2021 beslutade Trelleborgs kommun att även ansluta sig till Världsnaturfondens globala koncept Hållbara städer för att delta i utmaningen Klimatsmart stad 2022 (One Planet City Challenge).

El till fartygen

Hamnen tillhandahåller eller har möjlighet att tillhandahålla land-el vid samtliga färjelägen i reguljär drift och verkar för att detta alternativ ska utnyttjas när det är möjligt.

Trelleborgs hamn erbjuder rederierna att ansluta till 10 kV anslutning för att minska tomgångskörning av färjorna då de ligger förtöjda vid kaj.

Färjorna som kan ansluta sig heter MS Skåne samt Mecklenburg. Hur ofta och hur länge detta sker varierar. Elanvändningen är mycket beroende av hur länge färjan ligger vid kaj där längre kajtid betyder mer elanvändning via landanslutningen.

Satsning på vätgas

Trelleborg Energi AB har tagit fram en färdplan för hur vätgas ska kunna införas i kommunens energisystem.  Kommunen har en biogasmack som kommer att kompletteras med en vätgasmack om tillstånd och alla avtal blir godkända. Långsiktigt kommer kommunen sträva mot en lokal vätgasproduktion och fler vätgastankställen. Trelleborg kommer byta ut delar av fordonen till vätgasdrift, men stationen kommer vara publik så privata företag och allmänheten får möjlighet att tanka. Målsättning är att stationen är i drift i början av 2023.

Laddning och tankning

Utbyggnaden av laddinfrastruktur för elfordon har sedan flera år tillbaka varit en prioriterad fråga för Trelleborgs Energi AB. Under 2021 installeras ytterligare sju stycken laddstolpar, vid Skyttsgatan, Bastionskolan och Serresjöskolan . På längre sikt finns även Dalabadets parkering och Söderslättsgymnasiets parkering med i planeringen.

Läs mer

Hållbart resande – Trelleborgs kommun

www.covenantofmayors.eu

www.wwf.se/opcc

Landel – Trelleborgs hamn : Trelleborgs hamn

Vätgas – Trelleborgs Energi

Laddstolpar – Trelleborgs Energi

Samhällsbyggnadsförvaltningen