Service och bemötande betyder allt!

Therese Åkerman är en av tio kommunvägledare på kommunens Kontaktcenter. Hon har dagligen kontakt med både invånare och företagare som vill ha svar på frågor eller hjälp i ett ärende hos någon av kommunens verksamheter.

Therese Åkerman och hennes kollegor på Kontaktcenter är vägen in till kommunen och kan hjälpa till med många olika frågor och ärenden.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

På vilket sätt har du kontakt med det lokala näringslivet i din yrkesroll?

– Genom att företagare tar kontakt med oss på Kontaktcenter i olika frågor som de behöver hjälp med. Vi informerar och hjälper till med det vi kan och det vi inte kan svara på direkt, tar vi vidare till rätt instans.

Vad betyder service och bemötande för dig i din roll?

– Allt! Jag som kommunvägledare är ansiktet utåt för Trelleborgs kommun och medborgares och företagares första kontakt med kommunen, då måste vi representera kommunen väl. Utan god service och gott bemötande hade kommunen fått sämre rykte, tappat förtroende och den som ringer in hade inte fått någon bra kundupplevelse.

Dessutom, vem vill inte bli bemött med exempelvis vänlighet, engagemang och med en positiv ton när man ringer och behöver hjälp med något?

Hur jobbar du och dina kollegor konkret med frågorna för att Trelleborg ska vara attraktivt för nya och befintliga företag?

– Vi är representerade i företagslotsen och arbetar för att göra det enkelt för nya och befintliga företag att komma i kontakt med kommunen. Dessutom bidrar vi med feedback som vi får till oss i Kontaktcenter för hur verksamheter i kommunen kan göra saker och ting bättre för företagare.

Arbetsmarknadsförvaltningen