Gott liv på landet med stöd från Idéinkubatorn

Sedan 2012 har företagsnätverket Goda livet på landet marknadsfört och arrangerat evenemang för att lyfta företag inom besöksnäringen på Söderslätt och Sydkusten.

Ameli Rosenqvist Green har jobbat med Goda livet på landet sedan 2012.

Fotograf: Camilla Melinder Odier

I likhet med konstrundan bjuder man in till olika verksamheter med hjälp av gemensamt program och kartor, men istället för konst erbjuder de lokala företagarna säsongens produkter, smaker och stämning.

Precis när programmet för den årliga Vårrundan var klart och företagarna i Goda livet på landet gjorde sig redo att förbereda sina verksamheter för en av årets höjdpunkter, dök den upp och förändrade allt. Coronapandemin.

– Det var många tragiska samtal och mail under den här tiden. Allt som vi byggt upp tillsammans sedan jag startade detta, riskerade nu att raseras. Många var oroliga, en del var tvungna att pausa eller helt lägga ner sin verksamhet och vi insåg att vi var tvungna att ställa in Vårrundan, säger Ameli Rosenqvist Green, initiativtagare till nätverket och ordförande i föreningen Visit goda livet på Söderslätt och Sydkusten.

Men istället för att bara ge upp och lägga ner allt började Ameli och medlemmarna i föreningen fundera på vad man kunde göra istället och hur man skulle kunna anpassa sig för att kunna fortsätta, på ett säkert sätt för både sig själva och för sina besökare.

– Jag skrev till både Trelleborgs och Vellinge kommun för att berätta om vår situation och vilket stöd vi såg att vi skulle behöva för att våra pärlor på landet skulle kunna ta igen en del av sina tappade inkomster och finnas kvar efter pandemin är över, men tiden var inte mogen då.

När Amelis brev landade hos näringslivsavdelningen i Trelleborgs kommun fanns ännu ingen form för att kunna dela ut stöd till företag som drabbats av coronapandemin. Men i början av juli lanserade man Idéinkubatorn där företag och privatpersoner kan söka stöd för att förverkliga idéer som gynnar näringslivet och Trelleborg. Ameli tvekade inte utan fyllde i en ansökan för att kunna marknadsföra två aktiviteter. Den ena helt ny, nämligen Höstutflykten, och den traditionella Julrundan med Goda livet på landet.

– Det här stödet innebar att vi kunde växla upp och ta igen en del av det vi tappat under våren och sommaren. Vi kunde bland annat satsa på kampanjer i lokala medier, samt sociala medier och nå betydligt fler än vi gör vanligtvis.

Och kampanjen gav resultat. Höstutflykten som genomfördes 1-4 oktober gick över förväntan.

– Det gick fantastiskt bra! Vi fick många nya besökare som inte hittat ut till oss innan. Det var både trelleborgare som hittade nya utflyktsmål i sin egen hemkommun, men även många från Malmö, Vellinge och Ystad. Jag fick till och med ett samtal från en kvinna i Göteborg som var så nöjd att hon tänkte komma tillbaka till Julrundan.

Ameli tycker att det finns hopp inför framtiden och märker att det finns en framtidstro hos de hon träffar, både företagare och besökare. Hon upplever också en hjälpsamhet och att man är mån om att lyfta varandra och hjälpas åt.

– Vi är alla delaktiga i att marknadsföra allt fint vi har i Trelleborg. Det gynnar alla och är viktigt för stoltheten över platsen där man bor och verkar. Vi behöver alla lite uppmuntran och en känsla av att det händer något positivt.

Just nu jobbar Ameli och medlemmarna i Goda livet på landet för fullt med att förbereda inför Julrundan.

– På grund av Regionen Skånes ökade restriktioner har verksamheterna som deltar i Julrundan ökat säkerheten ytterligare och tar detta på största allvar. Vi  har även förlängt Julrundan till fyra dagar för att man ska ha större valfrihet i planeringen av sitt besök.

– Vi hoppas på att det går minst lika bra som på Höstuflykten, men uppmanar alla att visa hänsyn, hålla avstånd och stanna hemma om man känner sig det minsta sjuk, säger Ameli.

Arbetsmarknadsförvaltningen