Att lyssna är en viktig del i ett bra bemötande

Karin Elgelin är jurist och jobbar som tillståndsinspektör i Trelleborgs kommun. Sedan i juni är det hon som fattar beslut om serveringstillstånd och gör tillsyn hos krögare som redan fått sitt tillstånd beviljat. Med ett förflutet i servicebranschen vet hon hur viktigt det är med ett gott bemötande.

Karin Elgelin lyfter vikten av att lyssna på dem hon träffar i sin roll som tillståndsinspektör. – Det är en viktig del i ett gott bemötande, den jag träffar måste känna sig lyssnad på och att jag är intresserad av deras verksamhet, säger Karin.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

På vilket sätt har du kontakt med det lokala näringslivet i din yrkesroll?

– Mitt uppdrag innebär att jag har kontakt med alla krögare i Trelleborgs kommun som har eller söker alkoholtillstånd. De verksamheter som har ett tillstånd besöker jag med jämna mellanrum i och med att vi har ett tillsynsansvar som kommun. Tillsammans med Polisen bjöd jag också nyligen in till en krögarträff där vi informerade om alkohol och droger på krogen.

Vad betyder service och bemötande för dig i din roll?

– Service och bemötande sitter i ryggmärgen hos mig. Jag är jurist i grunden, men har även jobbat inom servicebranschen så jag har stor förståelse för dem jag möter i min roll idag. Att möta människor med en positiv attityd och ett gott humör underlättar för båda parter och skapar en trygg miljö att arbeta i.

– I mitt jobb är det viktigt att bygga relationer och skapa förtroende, och samtidigt ha i åtanke att jag ska fatta rättssäkra myndighetsbeslut. Det gäller att alltid ha ett professionellt förhållningssätt.

Hur jobbar du konkret med frågorna för att Trelleborg ska vara attraktivt för nya och befintliga företag?

– Ett serveringstillstånd kan betyda väldigt mycket för krögaren så jag är mån om att hålla så korta handläggningstider som möjligt utan att för den skull tumma på rättssäkerheten.

– Jag tycker också att det är viktigt att lyssna och ta in alla perspektiv. Krögarna är ju drivna entreprenörer som har visioner för sin verksamhet, men ibland är inte idéerna förenliga med verkligheten – då gäller det att vara pedagogisk och försöka hitta en lösning som håller sig inom lagens ram.

Och när du är ute på tillsynsärenden, hur fungerar det då?

– Ibland gör jag tillsyn tillsammans med en kollega, men ofta gör jag det tillsammans med polis, räddningstjänst eller personal från Arbetsmiljöverket. Vi gör vårt bästa för att inte störa verksamheten. Vårt arbete där är att följa upp hur lagen efterlevs och lyssna in krögarens bild av hur arbetet fungerar.

– De allra flesta jag besöker är väldigt positiva, måna om att göra rätt och berättar gärna om sina företag. Och jag tycker det är intressant och spännande att få ta del av deras vardag – det är viktiga möten för relationen mellan kommunen och näringslivet.

Arbetsmarknadsförvaltningen