Platsvarumärket Trelleborg
Trelleborgs platsvarumärke är de samlade associationer, tankar och värden som definierar vad som gör Trelleborg som plats unik och särskiljande. Det ska bidra till att attrahera nya invånare, företagare, investeringar och besökare till vår plats. Just nu pågår en spännande resa där alla, som bor och verkar här, har möjligheten att bidra till ett starkt platsvarumärke för Trelleborg.
Trelleborgs platsvarumärke – vi arbetar i flera steg
I slutet av 2022 fick Visit Trelleborg, tillsammans med Trelleborgs kommun, uppdraget att tillsammans ta fram en långsiktig platsvarumärkesstrategi för Trelleborg.
2023 startade platsvarumärkesprojektet med att företaget Placebrander genomförde en attitydundersökning bland personer som bor och verkar i Trelleborg. Samtidigt gjordes en nationell mätning där de som bor på andra platser också fick tycka till om Trelleborg.
Resultatet av attitydundersökningen och övrigt insamlat material har varit viktiga byggstenar i framtagandet av en platsvarumärkesstrategi för Trelleborg.
Platsvarumärkesstrategin blev klar under våren 2024 och nästa steg är att praktiskt implementera strategin. Det innebär bland annat att ta fram en visuell identitet för platsvarumärket, utveckla upplevelser och mötesplatser och sträva efter att attrahera kunskapsintensiva företag som har koppling till industri, logistik och de stora företag som redan finns i Trelleborg.