Nyfiken på Trelleborgsmodellen? Kom på studiebesök!

Vill du veta mer om hur SFI och övriga enheter på arbetsmarknadsförvaltningen samverkar och arbetar enligt Trelleborgsmodellen kan du anmäla dig till studiebesök och informationsdelning som vi arrangerar under året.

Tack för ett bra upplägg och väl genomfört studiebesök. Kul att ni tog er tid att delge oss ert arbete.

Trelleborgsmodellen i praktiken

Från yrkesintegrerad SFI till strategiskt kompetensförsörjningsuppdrag

Flera kommuner runtom i Sverige har hört av sig till oss i Trelleborg då de varit nyfikna på vårt arbetssätt i arbetsmarknadsförvaltningen. Det tycker vi är väldigt roligt!

Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg har arrangerat flera studiebesök där vi berättat om yrkeskedjor, samverkan i förvaltningen och vårt förhållningssätt. Till hösten 2023 bjuder vi in till ytterligare ett tillfälle att besöka oss.

I Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg hanterar vi ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning, yrkeshögskola och näringslivsfrågor.
Vi har valt att arbeta med ett tydligt kompetensförsörjningsperspektiv där våra medarbetares kompetenser inom arbetsmarknad, utbildning och näringsliv möts och ger synergieffekter som gynnar både individ och arbetsgivare. Ett av våra mest framstående exempel på detta är hur vi utvecklat vår bransch- SFI.
Allt för individens bästa.

Välkommen till en heldag i Trelleborg där du får en inblick i hur samverkan i en organisation som vår kan se ut och vilka lärdomar vi tagit till oss så här långt.

Du som deltagare har givetvis dina erfarenheter och kompetenser, vi ser dagarna som ett tillfälle till erfarenhetsutbyte. Att mötas och diskutera gemensamma mål är något vi  alla vinner på.

Vi ser fram emot att hälsa dig välkommen till Trelleborg!

Vi har för närvarande inga studiebesök inplanerade.

Vill du anmäla intresse för att besöka oss?

Du kan skriva in dina kontaktuppgifter här nedan så kontaktar vi dig när kommande arrangemang planeras. Intresseanmälan är inte bindande.

Skicka en intresseanmälan!

Upplägget kan se ut som här nedan (med reservation för ändringar).

Välkommen till en intressant dag där vi samlas för att ta del av förhållningssätt, värderingar och de principer som genomsyrar Trelleborgsmodellen.

Vi börjar dagen med kaffe och frukostbulle i Parken klockan 9.30

Utvecklingen av Bransch-SFI presenteras. Hur ser innehållet ut med orienteringskurser och branschpraktik?

Vi kommer att ta del av hur arbetsmarknadsförvaltningen arbetar med planering, uppföljning, rekrytering samt praktik för medborgarna.

Upplägget för jobbspår och nya lärlingsutbildningar inom Komvux kommer presenteras.

Runt lunchtid åker vi på ett kort besök vid Sveriges sydligaste udde; Smygehuk.

Därefter: Information om näringslivsarbetet som pågår i förvaltningen, hur Campus Trelleborg utvecklas och samverkar för att utveckla utbildningsutbudet i Trelleborg.

Vi avslutar dagen med gemensam återkoppling och reflektion på de frågeställningar som uppkommit under dagen och beräknas avsluta klockan 16.30.

Programmet är preliminärt och kan komma att förändras.

Välkommen till Parken kultur och konferenscenter i Trelleborg; en anrik lokal cirka en kvarts promenad (1,3 km) från Centralstationen.

Parken kultur- och konferenscenter

Vuxenutbildningen, SFI

Telefonnummer
0410-73 43 43 (Reception)