LUPP (lokal uppföljning av ungdomspolitik)

LUPP är en enkät för kommuner, stadsdelar eller regioner som vill få kunskap om ungas situation, deras erfarenheter och synpunkter. Enkäten tillhandahålls av MUCF – Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Kommuner väljer själva ifall de vill göra enkäten som handlar om hälsa, skola, fritid, delaktighet och inflytande, trygghet och utsatthet och hur unga ser på sin framtid. Undersökningen görs givetvis anonymt.

Trelleborgs kommun har vid några tillfällen gjort LUPP-enkäten. Senast var hösten 2019 då kommunens gymnasieelever i årskurs 1-3 fick möjlighet att besvara enkäten.

Total svarsfrekvens blev 46 procent. Svarsfrekvensen för Söderslättsgymnasiet var 84 procent. När det gällde elever som gick i skolan i andra kommuner och elever som inte studerar var svarsfrekvensen 9 procent.

I sammanställningen görs jämförelser med rikssnittet – i detta fall snittet för de 22 kommuner som valde att göra enkäten 2019.

Bland annat visade undersökningen att unga trelleborgare:

• vill kunna lämna idéer eller synpunkter till kommunen via kommunens hemsida, en app som kommunen ansvarar för eller via skolan.
  • vill få information om beslut i kommunen genom kommunens hemsida, en app, på sms, Instagram, informationsbrev via e-post, eller  information i skolan.
  • i något större utsträckning än rikssnittet är intresserade av att påverka frågor som rör kommunen. 24 procent av killarna och 30 procent av tjejerna (bland de som vill påverka i kommunen) vet dock inte vart de ska vända sig för att kunna påverka.

På frågan om vilka utmaningar unga ser i Trelleborgs kommun är det jobb åt unga, trygghet i kommunen, god hälsa för unga samt fler bostäder som hamnar högst på listan. Nästan nio av tio ungdomar svarar att de ser mycket eller ganska positivt på framtiden.

Vill du veta mer? Läs gärna någon av LUPP-rapporterna. Det finns en populärversion och en fullständig rapport.

Denna webbsida om LUPP är en del av Trelleborgs Framtids- och innovationsdag som går av stapeln den 19 mars 2021. Temat för dagen är Ljusare tider – för en god livskvalitet åt alla. Dagen kännetecknas av ett tillsammans-arbete, där kommunens olika förvaltningar och bolag samt näringsidkare aktivt medverkar.

Mer information finns på: www.trelleborg.se/framtidochinnovation

Kommunledningsförvaltningen