Kommunarkivet - en källa till kunskap och demokrati

Kommunarkivet i Trelleborg bevarar handlingar för framtidens användning. Handlingarna är en del av kulturarvet och ska bevaras i evighet.  Du kan vända dig till arkivet för att ta del av både historiska dokument och nyare handlingar.

Hos kommunarkivet finns bland annat äldre handlingar från olika nämnder, kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och de tidigare mindre kommunerna som har tagit många beslut genom årtionden. Ibland kan ett nutida ärende hos beslutsfattarna ha kopplingar till liknande ärenden bakåt i tiden.

Demokrati i arkivet

I enlighet med Agenda 2030 som Trelleborgs kommun arbetar med för en hållbar utveckling i framtiden uppfyller kommunarkivet det globala målet 16. Mål 16 handlar om att skydda grundläggande mänskliga rättigheter och demokratiska värden för fredliga och inkluderande samhällen.

Tillgång till information från kommunarkiv är ett sätt att uppfylla målet på. I Sverige finns nämligen den demokratiska grundlagen tryckfrihetsförordningen som fastställer rätten för människor att ta del av allmänna handlingar som finns hos kommuner och andra myndigheter.

I mål 16 anges även att det ska byggas upp effektiva och transparenta institutioner för en god samhällsstyrning och utveckling. Informationen hos kommunarkivet kan allmänheten och kommunen ta del av för att se, utvärdera och granska hur arbete har utförts tidigare och kan dra lärdom av det.

Arkivet innehåller tillgängliga informationskällor även för allmänhetens unga som engageras av demokrati och samhällsfrågor och som söker fakta. I kommunarkivet går det att till exempel hitta källmaterial för att argumentera för idéer att utveckla kommunen till att bli mer effektiv i framtiden och kunna hitta innovativa förbättringar av livskvaliteten för kommuninvånare. I arkiv samlas värdefull kunskap som ska vara till nytta både nu och i framtiden.

Du kan läsa och forska i handlingar från kommunarkivet. Vissa handlingar kan omfattas av sekretess men mycket är offentligt. Välkommen att kontakta kommunarkivet för arkivfrågor eller för att boka besökstid för att se arkivhandlingar som beställs fram.

Kommunarkivet