Trafik

I området måste det finnas förutsättningar både för att köra bil och att cykla. Kollektivtrafik behövs för att området ska bli attraktivt för företagsetableringar. Dessutom är det viktigt att tunga transporter och järnvägstrafik ingår i utvecklingsplanerna.

En illustrationsbild som visar att strukturplanen innehåller en plan för fler olika trafikslag. (Copyright)

Fotograf: C.F. Møller Architects & Tyréns

  • Områdets östra del blir trafikmatad från väg 9 via två nya infarter. Dagens infart, Dalaleden, tas bort vilket skapar förutsättningar för att utveckla grönområdet vid Dalköpingeån.

    Infarterna går genom området, hela vägen till den norra gränsen vid industrispåret. Längs industrispåret byggs en matarväg som kopplar samman de två infarterna och ska trafikförsörja fastigheterna i områdets norra del.

    På infartsvägarna och matarvägen i norr är tung trafik tillåten. Övriga vägar är endast för lättare trafik. På det sättet styrs den tunga trafiken dit den ska utan att störa övriga delar av området. Den stora tomatodlingen i områdets sydöstra hörn får en ny infart via den östra tillfartsvägen.

    I den västra delen av Business center finns idag en större verksamhet som föreslås bli trafikmatad från väster, via den framtida rondellen som ska förbinda Östra ringvägen med väg 9. Här är tung trafik tillåten.

  • Cykel och gångtrafikanter lever idag i en farlig trafikmiljö. Det planeras därför för gång- och cykelleder utmed alla större vägar. På de mindre vägarna kan det i vissa fall vara motiverat med särskilda gång- och cykelbanor men på andra ställen med lite trafik kan cykeltrafiken vara i blandtrafik.

    Det centrala väst-östliga stråket blir speciellt viktigt för gång- och cykeltrafiken.

  • De järnvägsspår som finns inom området idag ska fortsatt finnas kvar och kunna användas. Industrispåren ses som en stor tillgång då det skapar möjlighet till omlastning mellan spårbundna och vägbundna transporter.

    Industrispåren skapar även gynnsamma förhållanden för lagerhantering inom området.  Att öka andelen spårbundna transporter är av både nationellt och internationellt intresse.

  • Det planeras för att lokalbussar ska kunna trafikera området. Speciellt viktig är kopplingen till Trelleborgs centralstation, endast 4 kilometer från Business center. Centralstationen är ett nav för resande med regiontåg och -bussar samt lokalbussar.

Kommunledningsförvaltningen