Kuststad 2025 – en nulägesbild

Publicerad:

Kuststad 2025 är det största stadsutvecklingsprojektet i Trelleborgs historia. Det påbörjades 2016 och kommer på sikt att förvandla Trelleborg från hamnstad till attraktiv kuststad. Vad som just nu pågår och hur projektets olika delar framskrider kan du läsa i denna intervju med processledare Charlotte Lindström.

Charlotte Lindström är processledare för Kuststad 2025.

Hej Charlotte, hur känns det att vara processledare för Kuststad 2025 idag?

– Kuststad 2025 är ett fantastiskt projekt och en unik möjlighet för Trelleborg. Projektet utvecklar Trelleborgs potential, utnyttjar kommunens strategiska läge och tar ett helhetsgrepp för att staden ska återfå kontakten med havet. Men stora utvecklingsprojekt tar lång tid. Det går inte på räls hela tiden utan det kommer ju med- och motgångar.

– När mark- och miljödomstolen hävde detaljplanen för ringvägen i våras och mark- och miljööverdomstolen inte beviljade prövningstillstånd, kändes det tungt ett tag. Men det gäller att hålla i och jobba vidare trots bakslag på vägen.

Hur går det för projektet nu? Går det framåt?

– På sista tiden har vi haft stora framgångar med bland annat ett undertecknat avtal med Skanska och Obos, för att gemensamt utveckla en tredjedel av byggrätterna i Sjöstaden. Och vi har fått klartecken av mark- och miljödomstolen att bygga en vall som kustskydd i Västra Sjöstaden, vilket betyder att vi kan ta stora kliv framåt i förverkligandet av stadsdelen Västra Sjöstaden.

När havet stiger kan platta kuststäder som Trelleborg vara känsliga för översvämningar och extremväder. Det ställer höga skyddskrav på ett strandnära område som Västra Sjöstaden. Hela området inklusive den nya strandpromenaden planeras därför att höjas över havsnivån. Visionsbild framtagen av Kanozi arkitekter på uppdrag av Granitor och Serneke.

Varför är frågan om skyddsvall viktig för Kuststad 2025?

– Beskedet att Trelleborgs kommun får miljötillstånd att anlägga en skyddsvall längs den första sträckningen i Västra Sjöstaden är en viktig del i den vidare utvecklingen av Västra Sjöstaden och hela Kuststad 2025.

– Beslutet innebär att Trelleborgs kommun kan gå vidare med detaljplanen för den första etappen i Västra Sjöstaden och att kommunen, tillsammans med fastighetsägarna och exploatörerna Granitor och Serneke, kan påbörja utvecklingen av stadsdelen. Dessutom handlar det om en långsiktig klimatanpassningsstrategi som kommer att gynna hela centrala Trelleborgs tätort.

När, om du får titta i kristallkulan, tror du att de första bostäderna i Västra Sjöstaden är inflyttningsklara?

– Om allt går enligt plan och alla tillstånd blir klara, detaljplanen antas och godkänns och så vidare, så kan det kanske ske 2027. Men konjunkturläget är svårt.

Visionsskiss Sjöstaden. Illustration: Moa Landén, Trelleborgs kommun.

När börjar det byggas i det västra hamnområdet – det som ni kallar för Sjöstaden?

– Först när ytorna i det nuvarande hamnläget friställs och hamntrafiken har flyttat till ny ringväg och östlig hamninfart kan utbyggnaden av Sjöstaden börja. Meningen är att Sjöstaden och befintlig stad ska växa ihop och för att det ska vara möjligt måste trafiken på Hamngatan och Travemündeallén avlastas.

– Men det kommer att bli fantastiskt bra! Planprogrammet för Sjöstaden, som visar Trelleborgs kommuns planer för hur Sjöstaden och stadskärnan ska växa ihop och hur bostäder, grönytor, gator och mötesplatser kan komma att se ut, blev klart strax före sommaren.

Varför är frågan om en ringväg viktig för hela Kuststad 2025-projektet?

– Med Kuststad 2025 ska Trelleborg bli en modern, attraktiv kuststad. Nya lättillgängliga stadsdelar ska ersätta de gamla stängda verksamhetsytorna och Trelleborgsbor och besökare ska åter kunna möta havet. Hela staden ritas om, växer och får nya rum. Stadsdelarna Sjöstaden och Västra Sjöstaden ska bjuda in till promenad längs fem kilometer havskontakt med utblickar mot hav, himmel och horisont. Och i det gamla hamnområdet ska en mix av verksamhetslokaler, bostäder och nya attraktiva mötesplatser skapas.

– Men så länge det inte finns en östlig hamninfart måste hamnen ha uppställningsplatser med mera i det gamla hamnområdet, vilket gör att planerna för Kuststad 2025 försenats. Det är först när hamnen har flyttat hela sin verksamhet österut som det gamla hamnområdet blir ledigt och kan bebyggas.

Kuststad 2025 är ett omfattande utvecklingsprojekt som berör hela staden.

När tror du att en färdig ringväg runt Trelleborg kan vara klar?

– Arbetet med att ta fram en ny detaljplan för östra Ringvägen pågår, vilket innebär att noggranna utredningar, analyser och inventeringar görs av bland annat vatten, klimat, trafik, miljö- och naturvärden. När dessa är klara kan detaljplanen godkännas för att sedan gå ut på samråd.

– Om jag får gissa kan en färdig ringväg möjligen vara klar i slutet av 2028. Vi har nyligen lämnat in en ansökan till Bryssel om medfinansiering från EU för byggnation av östra Ringvägen och en evakueringsväg från hamnen. Total budget är 66 miljoner euro varav hälften finansieras av EU. Både svenska Regeringen och Försvarsmakten har ställt sig positiva till ansökan.

– Trelleborgs kommun har även en bra dialog med och Trafikverket som vi samarbetar med för att anpassa anslutningarna av östra Ringvägen och östra hamninfarten till det statliga vägnätet.

Varför är ringvägen och en östlig hamninfart så viktig för Kuststad 2025 och för Trelleborg? Kan man inte bara bygga Sjöstaden och Business Center och låta resten vara?

– Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och den tunga fordonstrafiken har ökat med cirka 5 % per år sedan 80-talet. Varje år kör omkring en miljon lastbilar genom Trelleborg. Om trafiken genom Trelleborg ska fungera med en fortsatt västlig hamninfart så innebär det en 57 meter bred trafikled med bullerplank som går genom hela staden. Planket innebär att det blir en förödande barriäreffekt för Trelleborg som helhet och för möjligheten att bygga attraktiva bostäder i Sjöstaden.

– Med en östlig hamninfart och fullvärdig ringväg från väg 9 till E6:an vid Maglarpsrondellen skulle den tunga trafiken inte längre behöva köra genom centrum. Det kommer också att göra lastning och lossning effektivare i hamnen och jämnare flöden inne på hamnområdet och ända ut till E6:an, vilket kommer att ge kortare körtid och mindre utsläpp.

Företaget Polar Structure ska delta i utvecklingen av bland annat logistik och infrastrukturlösningar inom området.

Fotograf: CF Møller

Vad händer i Business Center Trelleborg?

– Det finns ett stort intresse bland externa företag att satsa i Trelleborg, vilket vi är glada för!
I somras skrev vi avtal med Polar Structure för utveckling av delar av Business Center Trelleborg (BCT) och i oktober stod det klart att Amerikanska bolaget Fiba Technologies kommer att starta tillverkning som kan ge cirka 100 nya arbetstillfällen. Trelleborgs strategiska läge och kommunens engagemang för vätgas var avgörande inför företagets expansion och investering i en ny tillverkningsanläggning. Även Kriminalvården har meddelat att de planerar att utveckla verksamheten till att omfatta cirka 600 anställda.

Vad är det för grävarbeten som pågår på östra stranden?

– Innan de nya hamninfarten kan byggas förbereder kommunen genom att lägga en ny dagvattenledning och flytta en mindre sträcka av en 130 kV ledning.

Och vad är det för arbeten som pågår norr om väg 9?

– Här pågår förberedelser för byggnation av ny infart och teknisk infrastruktur, det vill säga bygge av vägar, vatten och avlopp och belysning med mera. Samtidigt pågår en av Skånes största arkeologiska utgrävningar på flera år norr om tomatodlingen. Utgrävningen, som redan hållit på under tre månader i höst ska fortsätta tre månader under våren 2024. Hela undersökningsområdet omfattar en yta på nästan 189 000 kvadratmeter, vilket motsvarar ungefär 26 fotbollsplaner.

Vad ser du mest fram emot nästa år?

– Jag hoppas att detaljplanen för hamninfarten kommer att vinna laga kraft, att EU beviljar kommunens ansökan om bidrag för byggnation av östra ringvägen och evakueringsvägen från hamnen, att bolagsbildningen för Sjöstaden genomförs och att vi kan sätta spaden i jorden för byggnation av Västra Sjöstaden.

Vilken är den viktigaste egenskapen hos en processledare för ett projekt som Kuststad 2025?

– Tålamod! Och att ha energi nog för att ständigt föra projektet framåt, trots motgångar.

Vill du veta mer, eller har frågor om Kuststad 2025?

Mer information om Kuststad 2025

Kontakt: kuststad2025@trelleborg.se