Koll på VA- och avfallsfakturan i ny kundportal

Publicerad:

Idag lanserar Kretslopp och vatten i Trelleborgs kommun en ny kundportal där du som är VA- eller avfallskund kommer att få större möjligheter att hantera bland annat abonnemang, tjänster och dina fakturor.

Här hittar du våra kundsidor för VA och avfall

På kommunens kundsida för VA och avfall hittar du information om hur du läser din faktura, gör beställningar och felanmälan, anmäler dig till vår SMS-tjänst för driftinformation och länkar till vår kundportal.

Kundportalen ersätter Kretslopp och vattens Mina sidor som avvecklas under sensommaren. Portalen är till för de omkring 14 000 abonnenter som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp eller som omfattas av kommunens åtagande för avfallshantering.

– Bytet görs med anledning av att vi byter verksamhetssystem, säger Daniel Pålsson Wargren, avdelningschef Kretslopp och vatten. Med det nya systemet och kundportalen kommer våra kunder få större möjligheter att göra beställningar, ändringar i abonnemang och kunna följa sina tjänster. Kundportalen kommer att vara i utveckling under en tid framöver.

Skräddarsydda sms om driftstörningar

Många ärenden hos Kretslopp och vatten kan du som kund uträtta själv via kommunens e-tjänster. Inloggad i kundportalen kan du bland annat anmäla utebliven avfallshämtning eller trasigt sopkärl. Det är också möjligt att lämna avläsning av vattenmätare eller ansöka om tidsbegränsat uppehåll av hämtning.

I kundportalen kan du även anmäla dig till en sms-tjänst som ger dig information om större driftstörningar för ditt område dygnet runt och året om. På så sätt kan du på ett tryggt sätt få sms vid exempelvis tillfälliga vattenavstängningar, onormalt hög förbrukning som kan indikera vattenläckor, eller när avfallshämtningen drabbats av hinder eller förseningar.

– Sms-tjänsten ser vi som en av de stora vinsterna med bytet av verksamhetssystem, säger Daniel Pålsson Wargren. Nu får vi en kanal att snabbt nå ut med information om driftstörningar till just berörda kunder. Förutsättningen för att vi ska kunna utveckla tjänsten och den ska nå de som berörs är dock att våra kunder anmäler sitt mobilnummer på kundportalen och ger ett samtycke till att vi får skicka sms.

Nytt utseende på fakturan

Bytet av verksamhetssystem innebär att fakturan från Kretslopp och vatten får ett nytt utseende. På Kretslopp och vattens kundsidor finns mer information, frågor och svar om kundportalen, exempel på hur fakturan ser ut och hur du ska förstå och tolka den.

Information, frågor och svar om kundportalen