Jobbportal ska underlätta matchning av arbetssökande och arbetsgivare

Publicerad:

Bristen på rätt kompetens är en verklighet för många företag, samtidigt som arbetslösheten är hög. Som en del i att lösa kompetensförsörjningsfrågan lanserar nu Trelleborgs kommun en egen jobbportal som ska underlätta arbetet med att matcha arbetssökande och arbetsgivare.

Layal Chidiac, Caroline Abraham och Helena Helldal jobbar som rekryterare på arbetsmarknadsförvaltningen och ska nu ta hjälp av kommunens egen jobbportal för att enkelt matcha arbetssökande och arbetsgivare.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

– Vi utvecklar ständigt vår verksamhet för att erbjuda bästa möjliga service till arbetsgivare och arbetssökande. Med hjälp av Jobbportalen Trelleborg tar vi nu ytterligare ett steg som gör att vi blir effektivare i vår matchning, säger Zouhair Arabi Eter, avdelningschef på arbetsmarknadsförvaltningen.

Kompetensförsörjningsfrågan är en viktig del i arbetet för att Trelleborg ska vara attraktiv för befintliga företag och nyetableringar. För att möta framtidens kompetensförsörjning, både lokalt  och regionalt, samarbetar rekryterare, vuxenutbildning och Yrkeshögskolan i Trelleborgs kommun.

– Vi ger snabb, professionell och enkel hjälp vid rekryteringar och där blir vår jobbportal en viktig del i att kunna ge service hela vägen i uppdraget, säger Zouhair Arabi Eter.

Caroline Abraham jobbar som rekryterare på arbetsmarknadsförvaltningen och har varit delaktig i arbetet med att ta fram kommunens egen jobbportal.

– Med Jobbportalen Trelleborg blir det superenkelt att söka våra jobb. Du behöver bara lägga in ett fåtal uppgifter vid registreringen sedan har du tillgång till annonser för aktuella tjänster, får en tydlig överblick över vad du sökt och gör dig synlig för våra framtida rekryteringsuppdrag. Vi hoppas att det här ska locka många att söka jobb via vår portal, säger Caroline Abraham.