Från företagsbesök till utveckling – västra verksamhetsområdet först ut

Under våren 2025 har tjänstepersoner och förtroendevalda i Trelleborgs kommun genomfört nära 50 företagsbesök hos det lokala näringslivet. Genom dialog med företagen vill kommunen fånga upp behov, idéer och utvecklingsmöjligheter – och låta dem bli en del av det strategiska arbetet. Ett konkret exempel är utvecklingen av västra verksamhetsområdet.

Lyssna in – och agera

Företagsbesöken görs med syftet att få en inblick i företagens vardag, ta del av deras synpunkter och identifiera utvecklingsbehov. Dialogen är en viktig del i arbetet för ett gott företagsklimat.

– Vissa frågor och synpunkter kan vi återkoppla kring eller åtgärda direkt. Andra – större och mer sammansatta frågor – förs vidare till Näringslivsutskottet för att identifiera vilka utvecklingsområden som ska prioriteras, säger Zouhair Arabi Eter, näringslivschef i Trelleborgs kommun.

Västra verksamhetsområdet i fokus

Utifrån sammanställningen av vårens företagsbesök har Näringslivsutskottet beslutat att västra verksamhetsområdet ska prioriteras. Området bedöms ha stor potential att bidra till fler etableringar, ökad attraktivitet och fler arbetstillfällen i Trelleborg.

Utskottet föreslår därför att Tillväxt- och näringslivsavdelningen får i uppdrag att ta fram en handlingsplan. Arbetet ska ske i nära samverkan med andra berörda kommunala verksamheter och i dialog med näringslivet via Näringslivskommittén. Handlingsplanen ska presenteras senast i oktober 2025.

Målet: ett tydligt helhetsgrepp

Handlingsplanen ska bidra till att stärka området och skapa långsiktig utveckling. Den ska innehålla:

  • Nulägesanalys av området – inklusive fysiskt skick, ägarstruktur, potentialer och utmaningar
  • Konkreta åtgärder på både kort och lång sikt
  • Översiktskarta som visar möjligheter till förtätning och utveckling av befintlig verksamhetsmark
  • Modell för löpande dialog med fastighetsägare i området, för att möjliggöra matchning mellan tillgängliga fastigheter och investerare
  • Förslag på kommunikationsinsatser som stärker kännedomen om området och skapar engagemang kring utvecklingen
  • Tidplan och ansvarsfördelning för genomförandet

Från företagsbesök till förändring

Planerna på att utveckla västra verksamhetsområdet är ett tydligt exempel på hur företagsbesöken kan leda till konkret förändring.

– Genom att ta med oss företagens perspektiv in i den kommunala utvecklingen stärker vi både dialogen och Trelleborgs framtid som företagskommun, säger Zouhair Arabi Eter.