Var rädd om miljön!

Allt som du spolar ner i toaletten
eller häller ut i vasken
förs vidare till reningsverket.

Stora saker fastnar ofta på vägen
i ledningar eller pumpar och kan skada dem.
Kemiska medel kan förstöra reningen
av avloppsvattnet på reningsverket
eller hamna ut i naturen på olika sätt.

Det enda man ska spola ner i toaletten är:

  • Bajs
  • Kiss
  • Toapapper

Tops, bindor, tamponger och kondomer
fastnar och gör att det blir stopp.
Släng dem i soptunnan istället.

I vasken ska man bara spola ner:

  • Tvättvatten
  • Diskvatten

På en miljöstation kan du lämna in sopor
som på olika sätt är farliga.

Exempel på farliga saker:

  • Bensin
  • Färg
  • Lacknafta
  • Ogräsmedel
  • Kvicksilver som finns i termometrar

Mediciner som du inte behöver
eller som har blivit gamla
lämnar du in till Apoteket.

Matolja och annat fett
gör att det blir stopp i ledningarna.
Töm det i en gammal mjölkkartong
och släng det i soptunnan.

Tekniska Serviceförvaltningen