Trelleborg går framåt i årets medborgarundersökning
Årets medborgarundersökning från SCB visar att Trelleborgs kommun har förbättrat sina resultat inom nästan alla områden jämfört med 2024. Svarsfrekvens ligger på 38 procent, vilket är i nivå med föregående år och något över rikets genomsnitt.
Medborgarundersökningen ger en indikation bland annat på hur invånarna bedömer att kommunen sköter sina ansvarsområden. Några av de områden som undersöks är skola och omsorg, trygghet i samhället, förtroende för kommunens politiker samt bemötande, information och inflytande. Resultaten i undersökningen utgår från ett medelvärde av svaren inom respektive område.
En tydlig förbättring inom flera områden
Enligt undersökningen är 87,2 procent av de tillfrågade nöjda med Trelleborgs kommun inom området samhällsservice. Det är en ökning med mer än sex procent från 2024 (81 procent). Siffrorna visar hur invånarna upplever kommunens service i form av exempelvis tillgång till skola samt hälso- och sjukvård utanför centralorten eller utbudet av livsmedelsaffärer i närheten av bostaden.
Även kommuninvånarnas positiva upplevelse av verksamheterna skola och omsorg har stärkts. I år är 68 procent av invånarna nöjda med dessa verksamheter, jämfört med 64,4 procent förra året, vilket innebär att kommunen närmar sig rikets nivå.
Området resor och kommunikationer visar också ett bättre resultat jämfört med 2024. Det är ett område som omfattar kollektivtrafik, gång- och cykelvägar samt kommunikationer i stort. 63,2 procent av de tillfrågade är nöjda med detta område i år jämfört med 56,7 procent förra året.
Två områden backar
Det finns dock två områden som backar i årets medborgarundersökning. Det är lokala arbets- och utbildningsmöjligheter (från 71,3 procent till 70,5 procent) och bemötande, information och inflytande som tappar från 47,4 procent till 45,7 procent.
– Här är nedgången när det gäller kommuninvånarnas nöjdhet främst kopplad till bemötande vid deras senaste kontakt med tjänsteperson eller politiker, säger Emil Mårtensson, kvalitetsstrateg och samordnare av medborgarundersökningen i Trelleborgs kommun.
Medborgarundersökningen viktig för kommunens utvecklingsarbete
Kommundirektör Gisela Öst menar att medborgarundersökningen är ett viktigt underlag för kommunens förbättringsarbete och utveckling.
– Medborgarundersökningen 2025 visar att vi är på rätt väg, och det stärker oss i våra ambitioner att fortsätta skapa en trygg och attraktiv kommun för alla som bor, verkar och vistas här i Trelleborg.
SCB:s medborgarundersökning 2025
SCB:s medborgarundersökning är en attitydundersökning som genomförs på uppdrag av Sveriges kommuner. I Trelleborgs kommun har 1 350 slumpvis utvalda personer i år fått chansen att delta i undersökningen.
Mer information om resultatet av medborgarundersökningen hittar du i den öppna databasen Kolada.