Trelleborg fortsätter klättra i ranking av företagsklimat

Publicerad:

Trelleborgs kommun fortsätter på en positiv trend när SKR idag presenterar resultatet och rankingen för Öppna jämförelser företagsklimat. För tredje året i rad ökar företagarnas nöjdhet med kommunens service och myndighetsutövning.

– En utmärkt trend som visar på att vårt systematiska arbete ger resultat. Det visar samtidigt på att näringslivsrepresentanters förtroende för arbetet som bedrivs utvecklas och därigenom stärks, vilket också är betydande för att våra relationer ska förbättras än mer i positiv riktning, säger kommundirektör Fredrik Geijer.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) genomför varje år en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service gentemot företag. I undersökningen får företagare bedöma kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Öppna jämförelser företagsklimat redovisar resultaten från mätningen.

Trelleborg placerar sig i årets mätning på plats 70 av 188, vilket är en klättring med 35 placeringar från föregående år. Speciellt positivt är omdömet för serveringstillstånd och miljö- och hälsoskydd som placerar Trelleborg som nummer 26 respektive 24 i landet.

– Det är glädjande nyheter! Vi arbetar långsiktigt med att visa att myndighetsarbete inte står i motsats till att vara till nytta för näringslivet, säger Anna Thott, samhällsbyggnadschef i Trelleborgs kommun.

Företagarnas bedömning av kommunernas service ligger till grund för måttet nöjd-kund-index (NKI). Hur högt värde och var kommunerna placerar sig i rankingen beror på hur företagarna bedömer kommunernas service när det gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Trelleborgs totala NKI-värde har ökat för tredje året i rad och landar i år på 75.

– Glädjande nog så ökar vårt resultat även detta år. Vi har nu ökat från 67 för 2018 till 75 för 2020. Målet som är minst 80 närmar sig, men det återstår ytterligare arbete. Lite bättre varje dag så kommer vi att nå målet, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Rubin.

Enkäten besvaras av företag som har varit i kontakt med kommunen inom de olika myndighetsområdena. Antalet respondenter har minskat från föregående år, troligen till följd av att färre ärenden kommit in till landets kommuner under coronapandemin. Trots det har svarsfrekvensen för Trelleborg ökat från 46 till 48 procent.

– Vi vill tacka alla företagare som varit med och svarat, det har stor betydelse för vårt fortsatta utvecklingsarbete för att nå ett ännu bättre företagsklimat. Vi arbetar aktivt för att stärka servicen till och relationen med näringslivet och detta är ett sätt att analysera vilka områden vi kan förbättra och lyssna till vad företagen tycker, säger Zouhair Arabi-Eter, chef för näringslivsavdelningen i Trelleborgs kommun.

Öppna jämförelser är en del i SKRs arbete för att förbättra företagsklimatet med fokus på att främja samverkan mellan kommunen och näringslivet. Syftet med undersökningen är att stimulera regioner och kommuner att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten.

Läs mer om mätningen på SKRs webbplats.

Kategorier