Siktet inställt på en innovativ välfärd med hjälp av digitala lösningar

För drygt ett år sedan anslöt sig Trelleborgs kommun till initiativet Handslaget för välfärdsutveckling genom digitalisering, som leds av SKR (Sveriges kommuner och regioner). Initiativet syftar till att främja digitalisering inom landets kommuner och regioner. Kommunens digitaliserings- och IT-chef Charlotte Tapper ser Handslaget som ett värdefullt verktyg och stöd i kommunens fortsatta digitaliseringsarbete.

Charlotte Tapper, digitaliserings- och IT-chef i Trelleborgs kommun
Charlotte Tapper, digitaliserings- och IT-chef i Trelleborgs kommun

– Vem vill inte vara en del av världens mest innovativa välfärd? Det är precis vad SKR siktar på med denna stora satsning – och Trelleborg är så klart med på denna resa, säger Charlotte Tapper.

– Vi har tackat ja till alla initiativ som erbjuds inom Handslaget. Just nu jobbar vi för fullt med att införa smarta lösningar som Digital post, Säker digital kommunikation och välfärdstekniska lösningar inom socialförvaltningen. Det handlar om att göra livet enklare, säkrare och lite mer digitalt för både invånare och medarbetare.

Säkra utskick med Digital post

Med Digital post-projektet ska minst 80 procent av kommunens utskick nu landa direkt i invånarnas säkra digitala brevlåda.

– Tänk Billo, Min myndighetspost eller Kivra! Vilket innebär att vi kan säga hej då till pappershögar och istället få tillgång till snabba, säkra meddelanden. Och med Säker digital kommunikation ska Trelleborg alltid kunna kommunicera digitalt med andra kommuner och myndigheter, även när det handlar om känsliga uppgifter, säger Charlotte Tapper.

Fler digitala lösningar

Och kommunen planerar för ytterligare digitala lösningar, bland annat kameror på utvalda vård- och omsorgsboenden för att kunna utföra tillsyn dygnet runt och skapa ökad trygghet för hyresgästerna.

– Inom ramen för det digitala handslaget utvecklas också lösningar för bland annat identitet och behörighet, ett nationellt gymnasieantagningssystem och en smartare hantering av ekonomiskt bistånd, berättar Charlotte Tapper.

Kommunen tar klivet mot framtidens välfärd

Så vad är då målet med kommunens digitala utvecklingsarbete? Charlotte Tapper menar att genom denna digitala utveckling tar kommunen klivet mot framtidens välfärd.

– Vi jobbar för att digitaliseringen ska slå igenom på bred front och att vi gör det tillsammans, såväl inom vår kommun som tillsammans med andra kommuner och aktörer. Och i det arbetet tror jag stenhårt på att kommunens medarbetare är den viktigaste resursen.