Returpapper blir kommunalt ansvar 2022

Publicerad:

Från och med 1 januari 2022 upphör producentansvaret för returpapper och blir en del av det kommunala avfallet, det vill säga det avfall som kommunen ansvarar för. Förändringen innebär att kostnader för returpappershanteringen istället kommer att finansieras via kommunens avfallstaxa.

Från årsskiftet hanterar Trelleborgs kommun insamlingen av returpapper i kommunen. För dig som lämnar returpapper till återvinning innebär det ingen förändring, däremot krävs auktorisation av kommunen för de entreprenörer som vill utföra hämtningen.<br />

Fotograf: Trelleborgs kommun

I december 2020 beslutade regeringen att producentansvaret för returpapper ska upphävas. Producentansvaret har inneburit att tidningsbranschen har varit ansvariga för att samla in och återvinna returpappret samt att de burit kostnaderna för detta. Beslutet grundar sig i att det säljs allt färre papperstidningar med sjunkande intäkter som följd. För att underlätta för tidningsbranschen har därför producentansvaret avskaffats.

Trelleborgs kommun har fått uppdraget

Från och med 1 januari 2022 ska Trelleborgs kommun hantera insamling och avsättning eller behandling av returpapper.

Invånare och fastighetsägare i regionen kan fortsätta att återvinna sitt returpapper precis som tidigare. I praktiken ändras inget för den som lämnar returpapper till återvinning mer än huvudmannaskapet.

Vad är returpapper?

Returpapper är till exempel tidningar, tidskrifter, reklamtryck, kataloger, pocketböcker med mjuk pärm, och skrivpapper.

Auktorisation av hämtningsentreprenörer

Från och med 1 januari 2022 krävs auktorisation av kommunen för att utföra fastighetsnära insamling av returpapper från verksamheter och hushåll med gemensam avfallshämtning i Trelleborgs kommun.

För de leverantörer som vill teckna ett avtal med start 1 januari 2022 är sista datum för intresseanmälan 30 november 2021. Det kommer även därefter att vara möjligt att teckna avtal för de leverantörer som uppfyller Trelleborgs kommuns ställda krav.

Beställning av fastighetsnära hämtning

Fastighetsägare eller verksamheter som önskar få hämtning av returpapper kan från och med 1 januari 2022 anlita valfri leverantör som är auktoriserad av Trelleborgs kommun.

För fastighetsägare och verksamheter som idag har fastighetsnära insamling av returpapper kan insamlingen fortsätta som idag, om entreprenören som utför insamlingen är auktoriserad av kommunen. Fråga entreprenören om de kommer att söka auktorisation.

Ersättning till entreprenörerna per levererat ton papper av godkänd kvalitet kommer att betalas ut med samma belopp som tidigare – fastighetsägare och verksamheter bör alltså inte förvänta sig någon ändring i kostnaden för insamlingen.

Auktorisation för insamling av returpapper