Platsvarumärket: Var med och dela bilden av Trelleborg

– Under det senaste året har vi haft stort fokus på att skapa och implementera platsvarumärket Trelleborg – inte som en kampanj, utan som en långsiktig strategi för att göra vår plats mer attraktiv för såväl nya som befintliga invånare, besökare och näringsidkare. Det säger Petra Strandberg, ansvarig för lanseringen och implementeringen av platsvarumärket Trelleborg.

Var med och dela bilden av Trelleborg.
I den digitala verktygslådan finns bland annat bilder, logotyper och färdiga textbudskap.

– Trelleborgs kommun samordnar implementeringsarbetet men alla vi som lever och verkar här äger platsvarumärket tillsammans. Genom hela processen har vi därför bjudit in såväl kommuninvånare och företagare som föreningar och andra viktiga aktörer till digitala dialoger, workshops och intervjuer där de har fått möjlighet att ge sin framtidsbild av platsen Trelleborg.

Röster om platsvarumärket Trelleborg

Kristina Wallmo från Kriminalvården har deltagit i dialogen om platsvarumärket med anledning av etableringen av den nya kriminalvårdsanläggningen i kommunen. Hon menar att platsvarumärket har betydelse i arbetet med att attrahera personal till den nya kriminalvårdsanläggningen:

– Berättelsen om platsen Trelleborg är en viktig del i rekryteringen av nya medarbetare.

Även Anna Karin Svennberg på företaget Trelleborg AB har medverkat i processen och hon instämmer:

– Platsvarumärket Trelleborg är positivt för oss som arbetsgivare och våra medarbetare som bor i Trelleborg. Vi ser fram emot att vara med på den här resan.

Digital verktygslåda för platsvarumärket

För att underlätta för alla som vill använda platsvarumärket i sin egen kommunikation och marknadsföring finns det nu en digital verktygslåda. Den innehåller bland annat logotyp, textbudskap, bildbank, grafiska mallar och annan inspiration.

– Med den digitala verktygslådan blir det lättare för alla aktörer att skapa en enhetlig, attraktiv och trovärdig bild av Trelleborg, säger Petra Strandberg.

Så här kan du använda platsvarumärket i din egen kommunikation

  • Profilera festivaler, marknader och idrottsevenemang med platsvarumärkets logotyp och budskap. Skyltar, flaggor och dekaler stärker den lokala identiteten.
  • Söker du nya medarbetare? Lyft platsens unika värden i din rekrytering med hjälp av texter som bygger på platsberättelsen om Trelleborg.
  • Dela bilder och berättelser från Trelleborg via webb och sociala medier. Använd hashtaggar med relation till platsen, till exempel #trelleborg, #bildenavtrelleborg, #trelleborgväxer och #visittrelleborg.

Nyfiken på den digitala verktygslådan?

Här hittar du mer information om den digitala verktygslådan

Bilden av Trelleborg – den digitala verktygslådan för platsvarumärket Trelleborg

Så skapade Trelleborg en gemensam plattform för platsvarumärket