Nämnd tar ställning till flyttförslag för anpassad skola
Både anpassad grundskola och anpassat gymnasium är trångbodda i sina nuvarande lokaler – samtidigt som antalet barn och elever i kommunens förskolor och grundskolor väntas minska. Därför har ett antal förslag tagits fram för hur den anpassade skolverksamheten skulle kunna flytta in i befintliga lokaler.
I fjor presenterades en idé om att bygga ut Sjöviksskolan för att kunna samla all anpassad skolverksamhet på ett ställe – med arbetsnamnet Campus Sjövik. Detta skulle dock kräva nybyggnation, vilket kan vara svårt att motivera samtidigt som det totala antalet barn och elever i kommunen beräknas minska de närmaste åren.
Bildningsförvaltningen har därför utrett hur befintliga förskole- och skollokaler skulle kunna användas för att skapa bättre förutsättningar för den anpassade skolverksamheten.
– Ombyggnation och anpassning av befintliga grundskolelokaler bedöms ge bäst effekt ur såväl pedagogiskt, socialt som ekonomiskt perspektiv. Vi vet att det finns stora samverkansvinster i att anpassad skolverksamhet integreras med grundskolor och gymnasier med motsvarande årskurser – för elever i båda skolformerna, säger Svenjohan Davidsson, förvaltningschef på bildningsförvaltningen.
Olika förslag
Utredningen har lett fram till ett par olika förslag gällande anpassad grundskola och anpassat gymnasium.
Förslagen:
- Kattebäckskolan:
- Anpassad grundskola, ämnen, åk 1-3, flyttar in
- Anpassad grundskola, ämnesområden, åk 1-3, flyttar in
- Fågelsångens förskola:
- Anpassat gymnasium, individuella programmet, flyttar in
Samtliga förslag skulle innebära att befintlig verksamhet är kvar samtidigt som anpassad grundskola/anpassat gymnasium flyttar in. De skulle kunna genomföras i kombination med varandra eller separat.
Utöver förslagen ovan lyfter utredningen fram de pedagogiska fördelarna med att, om möjligt, samla alla elever i anpassad grundskola på en skola, där det också finns grundskola åk 1-9.
Behöver utredas vidare
På kommande nämndssammanträde, den 10 december, ska ledamöterna i bildningsnämnden ta ställning till om de vill gå vidare med förslagen, och i så fall vilka.
– Efter nämndens beslut vet vi om det är aktuellt att fortsätta utreda frågan och ta fram mer konkreta förslag, säger Svenjohan Davidsson.