Kommuninvånare har tyckt till om framtidens socialtjänst
Den 1 juli får Sverige en ny socialtjänstlag. I Trelleborgs kommun har invånare fått tycka till om framtidens socialtjänst både via enkät och medborgardialog.
Förberedelserna inför omställningen till den nya socialtjänstlagen pågår för fullt. Socialtjänsten ska bland annat bli mer tillgänglig och arbeta mer förebyggande. Det ska bli lättare att ta kontakt och få stöd av socialtjänsten. Eftersom det här är en unik förändring är en viktig del i övergången att ta in synpunkter direkt från kommuninvånarna.
Viktigt med bemötandet
– Enkäten besvarades av cirka hundra invånare där några även har deltagit i dialog för fördjupat samtal kring den nya socialtjänstlagen. Det som lyfts fram som viktiga förutsättningar för en tillgänglig och förebyggande socialtjänst är ett gott och respektfullt bemötande. Invånarna vill även direkt få kontakt med den profession som har rätt kompetens att möta ens frågor och funderingar, säger Malin Gunnarsson, verksamhetsutvecklare inom kommunens individ- och familjeomsorg.
Önskar kontakt på flera sätt
Några andra saker som kommit fram i enkätsvar och dialog är att det finns önskemål om att kunna ha kontakt med socialtjänsten på många olika sätt, både fysiska möten och digitala lösningar. Vikten av att ändra bilden av socialtjänsten lyfts också, till exempel genom att lyfta fram goda exempel och tydligare beskriva vilken hjälp som kan erbjudas.
– Vi är glada att så många tog sig tid att tycka till och hjälpa oss i arbetet med att forma framtidens socialtjänst. Nu fortsätter vi förbereda och planera vår verksamhet inför övergången till den nya lagen, säger Malin Gunnarsson.
Mer information
Hos Sveriges kommuner och landsting (SKR) kan du läsa mer om socialtjänstens omställning
Läs mer på webbplatsen Framtidens socialtjänst