Elevers möjlighet att påverka har stärkts

Chanserna för barn och elever att påverka i kommunens förskolor och skolor har blivit bättre de senaste åren. Bland annat har ett antal medarbetare utbildats till barnrättsstrateger, samtidigt som det systematiska kvalitetsarbetet har utvecklats.

Bildningsnämnden har beslutat att upphäva ett gammalt beslut som gjorde det möjligt att lämna in elevförslag till nämnden. Bakgrunden är att arbetet och formerna för barn- och elevinflytande har utvecklats mycket sedan elevförslagen infördes 2020.

Det finns flera möjligheter för barn och elever att vara med och påverka verksamheten på sin förskola eller skola:

  • Barnråd, elevråd, och elevkårer
  • Enkäter för datainsamling som ligger till grund för det systematiska kvalitetsarbetet
  • Regelbundna kvalitetsdialoger inom alla rektorsområden där fokusgrupper med elever är en del
  • Lämna förslag till skolledningen. Förslaget kan hanteras inom rektorsområdet, eller skickas vidare till bildningsförvaltningen eller i bildningsnämnden om det handlar om större frågor

Utöver detta kan alla personer som är folkbokförda i kommunen lämna in medborgarförslag, även om man inte har rösträtt (som exempelvis är fallet för barn och elever under 18 år).

Politikerna i bildningsnämnden gör verksamhetsbesök för att kunna ha dialog med barn och elever, och få ta del av deras tankar. Nämndens ledamöter och ersättare deltar också på möten i lokala programråd på Söderslättsgymnasiet.

Lagkrav och en del av kvalitetsarbetet

Barnkonventionen, som är lag i Sverige, ställer krav på att barns intresse ska beaktas i frågor som berör barn, och att barn ska få chans att uttrycka åsikter kring dem. På bildningsförvaltningen finns en barnrättsstrateg som arbetar för att ytterligare stärka barns rättigheter, på en strategisk nivå. Flera andra förvaltningar har redan, eller kommer, också utbilda medarbetare till barnrättsstrateger.

Frågan om barns rättigheter ingår som en del i kommunens strategi för social hållbarhet.

Elevinflytande i skolkommunen Trelleborg

Intervju med bildningsförvaltningens barnrättsstrateg