Distansundervisningen under pandemin har granskats

Publicerad:

Under coronapandemin fick eleverna i kommunens grund- och gymnasieskolor det stöd de behövde – genom digitala hjälpmedel och särskilda anpassningar. Kunskapsresultaten har i vissa fall utvecklats positivt, och ligger i övrigt på samma nivå som innan pandemin. Det framgår av en granskning som kommunrevisionen gjort.

När det gäller vuxenutbildningen, som också ingick i granskningen, rekommenderar revisorerna att det systematiska kvalitetsarbetet ska utvecklas. Man vill se tydligare resultatredovisning och utökad analys för att säkerställa elevernas måluppfyllelse. Dock ger Skolinspektionen, som även de gjort en granskning av arbetet under pandemin, inga rekommendationer eller förslag på förbättring när det gäller hur vuxenutbildningen planerat och anpassat undervisningen för att eleverna ska nå målen.

Enligt granskningsrapporten har undervisningen på vuxenutbildningen och i den kommunala grund- och gymnasieskolan under pandemin organiserats så att skollagen följts och elevernas stödbehov tillgodosetts. Till exempel har flera praktiska moment och andra delar som krävt fysisk närvaro kunnat genomföras på plats, genom särskilda smittbegränsande åtgärder.

    • Barn och elever i årskurs F–2 hade genom hela pandemin närundervisning, men fick i fall av smitta eller familjekarantän möjlighet att studera hemifrån med hjälp av material som hämtades på skolan.
    • För årskurs F–6 fattades inga generella beslut om distansundervisning under pandemin. Distansundervisning förekom i enskilda klasser under mycket begränsade perioder om det fanns indikation på spridd smitta bland klassens elever. Google Classroom var ett viktigt stöd där elever kunde hämta allt nödvändigt studiematerial och digitala läromedel om de var hemma på grund av familjekarantän eller tillfällig distansundervisning.
    • För årskurs 7–9 förekom distansundervisning under delar av pandemin. Under 2022 gällde detta fram för allt under perioder i januari-februari.
    • På gymnasiet gällde fjärrundervisning i perioder, under mars-juni 2020 samt i december 2020. Undantaget var gymnasiesärskolans elever och elever i årskurs 3 som behövde genomföra praktiska moment för att kunna slutföra sina studier.
    • Generellt under hela pandemin har personal på gymnasiet delvis haft möjlighet att arbeta hemifrån, medan personal i grundskolan arbetat på plats så länge de varit friska.
    • Vuxenutbildningen likställdes med en arbetsplats under stora delar av pandemin vilket innebar att i perioder skulle alla som kunde vara hemma vara det. Tillgång till dator för att komma åt studiematerial och kunna delta på lektioner blev nödvändigt.

Insatser för att minska påverkan

Läsåret 2020/2021 pekas ut som det läsår då pandemins påverkan varit mest påtaglig. Särskilt utsatta har elever med särskilda behov varit, men många kämpade med psykisk ohälsa och betygsstress.

För att stötta elever med ett försämrat mående eller med särskilda behov erbjöds fysisk undervisning för vissa elever samt möjlighet att utföra praktiska moment på yrkesprogrammen och laborationer på de studieförberedande programmen.

Pandemin har haft en betydande påverkan i arbetet med att öka den digitala omställningen för lärare och elever. Stora insatser har krävts av rektorer och personal, men det står klart att vissa praktiska ämnen, på grund av distans- och fjärrundervisningen, i huvudsak blev teoretiska. Det gäller till exempel matematik, naturvetenskapliga ämnen och praktisk-estetiska ämnen.

Ett flertal planerade insatser fick trots anpassningar och åtgärder ställas in under pandemin. Det gäller till exempel studiebesök, gemensamma utbildningsdagar och delar av gymnasielevernas arbetsplatsförlagda lärande på yrkesprogrammen.

För att möjliggöra distansundervisning för elever på SFI och i viss mån andra vuxenstuderande, köpte kommunen in och lånade ut Chromebook-datorer.

Lärlingsutbildning och arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom vuxenutbildningen kunde genomföras som planerat tack var ömsesidigt förtroende och gott samarbete mellan skolan och arbetsgivarna för att bedöma och förebygga risker.

– Lärarna har gjort ett fantastiskt arbete under pandemin för att hitta alla möjliga och omöjliga lösningar för att stötta eleverna på vuxenutbildningen i deras lärande under de förutsättningar vi haft. Såväl den digitala undervisningen som det individuella stödet och handledningen till våra elever har utvecklats. Vårt elevregistreringssystem har dock varit en utmaning när det gäller att få fram relevant statistik och uppföljning. Vi börjar komma till rätta med det och fortsätter att utveckla vårt systematiska kvalitetsarbete, säger Camilla Kronholm, tillförordnad förvaltningschef på arbetsmarknadsförvaltningen.

Kunskapsresultaten har inte påverkats

Granskningen visar att kunskapsresultaten för grundskole- och gymnasieelever i stort ligger kvar på samma nivå som före pandemin. På en del områden har det till och med skett en förbättring, vilket ses som ett tecken på att verksamheterna har kunnat möta elevernas behov av stöd under pandemin för att klara sina studier.

– Jag är mycket stolt över skolpersonalens och skolledningarnas flexibilitet under pandemin. Skolledning och förvaltning har under pandemin haft regelbundna möten för att hela tiden anpassa undervisningen efter pandemins utveckling och elevernas behov. Att detta arbete har gett resultat har vi nu, genom revisionens granskning, fått bevis på, säger Sofia Henderup Larsson, verksamhetschef för grundskolor och gymnasiet.

I linje med revisorernas rekommendation, kommer ansvariga förvaltningar att fortsätta att följa pandemins påverkan på elevernas måluppfyllelse och psykiska hälsa – inom såväl grund- och gymnasieskola som vuxenutbildningen.