Därför kan vi inte kommentera enskilda ärenden

Just nu uppmärksammas ett individärende i media vilket väcker starka känslor och engagemang. Den här typen av händelser kan väcka frågor, frustration och ett behov av att få förklaringar.

Trelleborgs kommun vill förtydliga varför vi inte kommenterar det aktuella ärendet.

Individens integritet

När kommunen inte kommenterar ett enskilt individärende handlar det om att vi, enligt offentlighets- och sekretesslagen, har ett långtgående ansvar för individens integritet.

De som är i kontakt med kommunen i enskilda, privata ärenden ska alltid kunna känna sig trygga med att den information som finns om dem inte kommer att komma ut i offentligheten.

Detta gäller även om ärendet redan har uppmärksammats offentligt av till exempel medier, och andra inblandade har valt att dela sin version av händelsen och lämnat fullmakt.

Uppdrag och ansvar

Socialförvaltningen arbetar dagligen med komplexa beslut som påverkar människors liv. Det är förvaltningens ansvar att alltid göra det på ett rättssäkert, etiskt och professionellt sätt. I detta ingår att inte bemöta kritik kopplat till specifika individärenden öppet, med hänsyn till personens integritet.

Socialförvaltningens beslut bygger på lagstiftning, individuell bedömning och noggrann dokumentation. Besluten kan väcka känslor och avslag kan vara tunga att ta emot.

Hur fungerar det när en person ansöker om personlig assistans?

Här är en förenklad översikt av hur det går till när en person ansöker om personlig assistans:

Ansökan lämnas in

Personen (eller en företrädare) skickar in en ansökan till kommunen eller Försäkringskassan, beroende på vilken typ av hjälp som efterfrågas.

Utredning görs

En handläggare tar kontakt för att samla in information. Det kan handla om läkarintyg, andra underlag och samtal med den sökande. Syftet är att få en helhetsbild av personens behov.

Bedömning av behov

Utifrån det som kommit fram i utredningen gör handläggaren en bedömning av vilka behov som finns och om de uppfyller kraven i lagen. Det handlar både om omfattning (hur mycket hjälp) och typ av hjälp (grundläggande behov som personlig hygien, måltider, kommunikation med mera).

Beslut fattas

När utredningen är klar fattas ett beslut. Om personen beviljas personlig assistans står det i beslutet hur många timmar stöd som beviljas och vad det gäller. Om ansökan avslås har personen rätt att överklaga.

Uppföljning sker löpande

Personens behov kan förändras över tid. Därför följs besluten upp regelbundet för att säkerställa att rätt stöd ges.