Planeringen igång för Västra ringvägen

Publicerad:

Planering av Västra ringvägen är igång. En utredning över en mer exakt dragning av vägen startar nu, och blir en del av underlaget för arbetet med detaljplan.

Kommunfullmäktige gav våren 2021 samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att påbörja arbetet för en ny Västra ringväg med samma standard som Östra ringvägen. Baserat på olika utredningar av vägdragningar innebär uppdraget att arbeta vidare med den kortaste och genaste sträckan, det vill säga alternativ 3 i samrådsförslaget till fördjupning av översiktsplan.

Nu påbörjas en utredning för att studera en mer exakt dragning – vägutredning med konsekvens – av alternativ 3. Upphandlad konsult beräknas vara klar med utredningen tidigt nästa år. Kopplingen till väg 108 ska finnas kvar, men målsättningen är att det ska vara naturligt att välja väg E6/ E22 vid färd norrut. Ringvägen kopplas till väg 9 samt till det nya hamnområdet via en planerad östlig infart.

Ny sträckning av Västra ringvägen

Kommunfullmäktige beslutade 2016 att Östra ringvägen mellan riksväg 9 till trafikplats väg 108 skall vara färdig 2025. Det nya hamnområdet för Trelleborgs hamn ska också vara klart 2025. För att ha god tillgänglighet till hamn och uppställningsplatser krävs en förbättrad kapacitet på Västra ringvägen. Västra Ringvägen ska säkra upp att trafiken matas från hamnen till E6an i ett jämnt flöde.

I anslutning till hamninfarten, den Östra ringvägen och befintligt industrispår finns unika lägesegenskaper för att utveckla moderna logistikfunktioner med möjlighet till omlastning mellan väg, järnväg och sjöfart. Trelleborgs kommuns mål är att utveckla Business Center Trelleborg (BCT) med fler och nya företag med inriktning mot logistik och med högteknologiska lösningar och kunskapsintensiva tjänster. En förutsättning för hamnens flytt och lokalisering av uppställningsplatser och logistik i BCT-området är en kapacitetsmässigt fullvärdig ringväg hela vägen från riksväg 9 fram till väg E6 vid Maglarpsrondellen.

– För att Trelleborgs stadsutveckling ska kunna genomföras fullt ut krävs en ringväg med god standard. Transporternas förbättrade möjligheter är viktigt för Trelleborgs utveckling men även för hela landet, då hamnen är central för mycket import och export, säger Fredrik Geijer, kommundirektör.

Olika åtgärder för västra ringen har utretts, där tre huvudalternativ utkristalliserade sig: att behålla befintlig sträckning och genomföra åtgärder i korsningar, att bygga en kort ny vägsträcka norr om västra industriområdet eller att bygga en lite längre ny vägsträcka som sammanbinder Hedvägen och nuvarande västra ringvägen. De tre alternativen har varit på samråd i förslag till fördjupning av översiktsplan.


Utredning påbörjad

 – Kommunen bedömer att alternativ 3 ger den kortaste sträckningen och jämnaste trafikflödet och därmed är mest fördelaktigt miljömässigt, säger Charlotte Lindström, processledare Kuststad 2025.

Den utredning som startat ska studera konsekvenserna för berörd bebyggelse, jordbruksmark och natur- och kulturmiljö utifrån olika sträckningar av alternativ 3.

Utredningen  kommer att visa den mest fördelaktiga placeringen av vägsträckan, vilket sedan ligger till grund för detaljplanen. Materialet kommer att belysa ett stort antal frågeställningar,  bland annat trafik, väg, konstbyggnad, landskap, kulturmiljö, ledningsomläggningar, risk, buller, fastighetsjuridik, barriäreffekter, påverkan på befintliga anläggningar och bebyggelse samt ekonomi.

Olika åtgärder för västra ringen har utretts, där tre huvudalternativ utkristalliserade sig: att behålla befintlig sträckning och genomföra åtgärder i korsningar, att bygga en kort ny vägsträcka norr om västra industriområdet eller att bygga en lite längre ny vägsträcka som sammanbinder Hedvägen och nuvarande västra ringvägen.