Ny förvaltningschef till tekniska serviceförvaltningen

Mathias Lindsjö blir ny förvaltningschef för tekniska serviceförvaltningen i Trelleborgs kommun och tillträder tjänsten den 28 september. Mathias kommer närmast från en tjänst som avdelningschef för Kommunrelationer på Sysav och har lång erfarenhet av kommunalteknisk verksamhet inom både kommun och kommunägda bolag.

Porträttbild av man.
Mathias Lindsjö tillträder som förvaltningschef i Trelleborgs kommun den 28 september.

Tekniska serviceförvaltningen ansvarar för flera av de samhällsviktiga funktioner som invånare, företag och besökare möter i vardagen. I uppdraget ingår bland annat stadsmiljöfrågor, kommunens vatten, avlopp och avfall, fastigheter, samt interna tjänster som fordon, logistik och lokalvård, och kommunens digitaliserings- och IT-avdelning.

– Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att vara en del av samhällsutvecklingen i kommunen, inte minst kring teknisk infrastruktur som är ett område som jag känner väl sedan tidigare. Trelleborg växer, och är en fantastisk kommun där väldigt mycket spännande händer, och i den utvecklingen är tekniska serviceförvaltningen viktig. Vi jobbar ju till exempel med mycket som angår invånarna i deras vardag, saker som ska fundera i det dagliga men som man kanske inte alltid tänker så mycket på.

Mathias har tidigare arbetat i Trelleborgs kommun i flera roller inom den tekniska verksamheten, bland annat som servicechef och chef för dåvarande avfalls- och återvinningsavdelningen. Under åren har han också haft ledande roller i Vellinge kommun där han arbetat som avdelningschef för medborgarservice och som teknisk chef. Mathias kommer närmast från Sysav, där han sedan 2017 haft ansvar för bland annat samverkan med de fjorton ägarkommunernas avfallsverksamheter, avfallsfrågor samt verksamhetsutveckling.

– Jag hoppas kunna bidra till att skapa ett välfungerande och starkt lag på tekniska serviceförvaltningen, och tillsammans med övriga förvaltningar ha fokus på att leverera en ännu bättre helhet.

Kommundirektör Gisela Öst välkomnar rekryteringen.

– Jag är glad att kunna välkomna Mathias Lindsjö som ny förvaltningschef i Trelleborgs kommun. Med sin breda erfarenhet från kommunalteknisk verksamhet och sitt tydliga ledarskap kommer han att bidra till att fortsätta utveckla tekniska serviceförvaltningen och skapa värde för kommunens invånare. Jag ser fram emot vårt samarbete.