Högre svarsfrekvens i brukarundersökning

Publicerad:

Fler tog chansen att tycka till om verksamheterna inom funktionsstöd (LSS) när Trelleborgs kommun i vanlig ordning deltog i en nationell brukarundersökning som genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR).

Fler var med och påverkade när den senaste brukarundersökningen inom funktionsstöd genomfördes.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

Resultatet visar att mycket fungerar bra och att det även finns utrymme för förbättringar.

– Vi lyckades med målsättningen att höja svarsfrekvensen. För 2023 hade vi en svarsfrekvens på 81 procent jämfört med 61 procent 2022, säger avdelningschefen Jessica Hahne.

Över rikssnittet i flera fall

Brukarundersökningen inom funktionsstöd omfattade gruppbostäder, servicebostäder, daglig verksamhet och boendestöd enligt socialtjänstlagen (SoL). Servicebostäder ligger högre än det nationella snittet i åtta av nio frågor. Höga siffror syns bland annat när det gäller frågor som tar upp om du får bestämma om saker som är viktiga för dig hemma, om personalen bryr sig om dig och om du trivs med personalen.

Inom daglig verksamhet ligger Trelleborg bättre till jämfört med snittet i hela landet i fem av tio frågor. Gott betyg ges när det gäller bland annat trivsel och personalens förståelse. Gällande boendestöd ökade svarsfrekvensen till 97 procent. Här framgår bland annat att många tycker det är viktigt att ha en och samma boendestödjare.

– Under 2024 kommer avdelningen arbeta vidare med att öka brukarnöjdheten genom bland annat utbildningsinsatser i kommunikation för personalen, utveckla utbudet på daglig verksamhet samt upprätta bemötandeplaner för alla med boendestöd, säger Jessica Hahne.

Positiv upplevelse av kontakt med handläggare

Utöver SKR:s nationella brukarundersökning genomför myndighetenheten en egen enkät till de personer som har haft kontakt med handläggare. Resultatet av enkätsvaren visar att de som svarat är mycket nöjda med den sammantagna kontakten med handläggaren.

Kategorier