Höga betyg för Trelleborgs socialtjänst

Publicerad:

Individ- och familjeomsorgen i Trelleborgs kommun får höga betyg i en nationell brukarundersökning som genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Trelleborg ligger över rikssnittet i samtliga frågor som ställs i undersökningen.

Individ- och familjeomsorgen i Trelleborg får bra omdömen i en nationell brukarundersökning.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

– Det är glädjande att de som har kontakt med oss upplever en tydlighet i information och att de upplever delaktighet. Inom individ- och familjeomsorgen är brukarnöjdheten viktig och en fråga som är i fokus, säger avdelningschefen Maria Rosenquist.

Många med positiv helhetssyn

Andelen som uppger att de har en positiv helhetssyn av sin kontakt med individ- och familjeomsorgen är 95 procent i Trelleborg, att jämföra med 86 procent nationellt.

Trelleborg ligger över snittet i alla delfrågor. Till exempel syns bättre resultat när det kommer till att få kontakt med verksamheten, få tydlig information, visad förståelse och inflytande över sin situation. I Trelleborg tycker 88 procent att de kan påverka den hjälp de får. Motsvarande siffra nationellt är 71 procent.

– Nu analyserar vi resultaten i verksamheten utifrån vilka förbättringar som kan göras, men det viktiga är att bibehålla det goda resultatet, säger Maria Rosenquist.

Ökad svarsfrekvens

Individ- och familjeomsorgen har arbetat extra för att öka svarsfrekvensen i undersökningen. För 2023 noteras en högre svarsfrekvens än åren dessförinnan och även här ligger Trelleborg över rikssnittet.

Utöver den nationella undersökningen har verksamheten genomfört egna undersökningar inom familjerätt, familjerådgivning och boendestöd.

Kategorier