Höga betyg för Trelleborgs socialtjänst
Publicerad:
Individ- och familjeomsorgen i Trelleborgs kommun får höga betyg i en nationell brukarundersökning som genomförs av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Trelleborg ligger över rikssnittet i samtliga frågor som ställs i undersökningen.
– Det är glädjande att de som har kontakt med oss upplever en tydlighet i information och att de upplever delaktighet. Inom individ- och familjeomsorgen är brukarnöjdheten viktig och en fråga som är i fokus, säger avdelningschefen Maria Rosenquist.
Många med positiv helhetssyn
Andelen som uppger att de har en positiv helhetssyn av sin kontakt med individ- och familjeomsorgen är 95 procent i Trelleborg, att jämföra med 86 procent nationellt.
Trelleborg ligger över snittet i alla delfrågor. Till exempel syns bättre resultat när det kommer till att få kontakt med verksamheten, få tydlig information, visad förståelse och inflytande över sin situation. I Trelleborg tycker 88 procent att de kan påverka den hjälp de får. Motsvarande siffra nationellt är 71 procent.
– Nu analyserar vi resultaten i verksamheten utifrån vilka förbättringar som kan göras, men det viktiga är att bibehålla det goda resultatet, säger Maria Rosenquist.
Ökad svarsfrekvens
Individ- och familjeomsorgen har arbetat extra för att öka svarsfrekvensen i undersökningen. För 2023 noteras en högre svarsfrekvens än åren dessförinnan och även här ligger Trelleborg över rikssnittet.
Utöver den nationella undersökningen har verksamheten genomfört egna undersökningar inom familjerätt, familjerådgivning och boendestöd.