Hög svarsfrekvens och fina resultat för funktionsstöd
Verksamheten inom funktionsstöd (LSS) i Trelleborgs kommun fick fina resultat i den nationella brukarundersökningen som genomförts i regi av Sveriges kommuner och regioner (SKR). I många fall låg Trelleborg över genomsnittet. Dessutom ökade svarsfrekvensen jämfört med tidigare år.
– Vi ser detta som ett kvitto på att våra insatser uppskattas och fungerar väl, samtidigt som vi fortsätter att identifiera utvecklingsområden för att förbättra verksamheten ytterligare, säger Jessica Hahne, avdelningschef för funktionsstöd i Trelleborgs kommun.
Svarsfrekvens ökade till 94 procent
Undersökningen omfattade gruppbostäder, servicebostäder, daglig verksamhet och boendestöd enligt socialtjänstlagen. För 2024 satte avdelningen som mål att bibehålla svarsfrekvensen från 2023 på 80 procent. Målet överträffades med en svarsfrekvens på hela 94 procent, delvis tack vare årets målgruppsanpassning som förbättrade möjligheterna för deltagande.
Över nationellt snitt i många frågor
Resultaten visar att Trelleborgs gruppbostäder ligger över det nationella genomsnittet i fem frågor, på samma nivå i två och något lägre i två. De högsta betygen ges för:
- ”Vet du vem du ska prata med när något är dåligt hemma?”
- ”Pratar personalen hemma med dig så att du förstår vad de menar?”
Även daglig verksamhet presterar över genomsnittet i sex frågor, på samma nivå i en och något lägre i tre. Här lyfts framför allt följande frågor fram som områden med högst andel positiva svar:
- ”Förstår personalen på din dagliga verksamhet vad du säger?”
- ”Bryr sig personalen på din dagliga verksamhet om dig?”
Hög nöjdhet med LSS-handläggare
Myndighetsenheten inom funktionsstöd har också genomfört en enkät bland personer som varit i kontakt med LSS-handläggare. Resultatet visar en fortsatt hög grad av nöjdhet kring bemötandet och kontakten, liknande tidigare år.