Fler invånare nöjda med kommunens service

Publicerad:

För andra året i rad har Trelleborgs kommun genomfört en serviceundersökning för att ta reda på hur invånarna i Trelleborg upplever kommunens service. Resultatet visar att fler kommuninvånare är nöjda med kommunens service i år jämfört med 2022.

Fler kommuninvånare är nöjda med servicen i Trelleborgs kommun i år jämfört med 2022. Det visar en serviceundersökning genomförd av företaget Brilliant Future Sverige AB.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

Alla som på något sätt har kontaktat Trelleborgs kommun via kommunens kundtjänst har fått möjligheten att svara på frågor om hur nöjda de varit med kommunens bemötande och hur enkelt de har tyckt att det har varit att få hjälp med sin fråga.

Bra bemötande

I år tycker nästan 80 procent av de som svarat på enkäten att de har fått ett bra bemötande när de kontaktat kommunen via kommunens kundtjänst. Det är en ökning med nästan sex procent jämfört med förra året. Drygt 71 procent tyckte det var enkelt att få hjälp med sitt ärende jämfört med cirka 65 procent år 2022.

– Det är glädjande siffror, säger Malin Ekblad, chef för kundtjänstenheten i Trelleborgs kommun.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla servicen på såväl kundtjänstenheten som i våra övriga kommunala verksamheter och nu ser vi att det har gett resultat.

Tillgänglighet i fokus

Ett område som kundtjänst tillsammans med övriga verksamheter i kommunen haft fokus på sedan förra årets servicemätning är tillgänglighet.

– Det innebär bland annat att vi arbetar på att korta ner svarstiderna och ser till så att de personer som kontaktar oss på kommunen snabbt kommer rätt från början. Vi arbetar också på att säkerställa att informationen blir rätt i alla led – från den enskilda verksamheten till kundtjänst och i våra digitala kanaler, säger Malin Ekblad.

Kommunen fortsätter att mäta kundnöjdheten hos Trelleborgs invånare även under 2024.

– Vi hoppas naturligtvis att siffrorna blir ännu bättre nästa år, säger Malin Ekblad.

Fakta om Trelleborgs kommuns serviceundersökning

  • Våren 2022 lanserade SKR (Sveriges kommuner och regioner) ett nytt koncept för att mäta invånarnas upplevelse av service och bemötande vid kontakt med sin kommun. Trelleborgs kommun är en av 67 kommuner som har deltagit i årets undersökning.
  • Serviceundersökningen genomfördes av Brilliant Future Sverige AB, ett specialistföretag inom undersökningar, på uppdrag av Trelleborgs kommun.
  • Årets serviceundersökning pågick mellan mars och maj 2023. Kommuninvånare som kom i kontakt med kommunens kundtjänst via telefon eller e-post fick en förfrågan om deltagande. Deltagandet var frivilligt och deltagarnas svar var anonyma.
  • 79,9 procent av alla som besvarade årets enkät tyckte att de fick ett bra bemötande av kommunen (jämfört med 73,4 procent år 2022). 71,1 procent tyckte att det var enkelt att få hjälp av kommunen med sin fråga/sitt ärende (jämfört med 65,1 procent år 2022).
  • Resultatet och analysen av undersökningen baseras på mer än 12 000 textkommentarer som lämnats av enkätdeltagarna.

Kategorier