Abonnenter informerades om projekt för behovshämtning av sopor

Publicerad:

Vid ett möte för omkring 200 inbjudna abonnenter i Parken i Trelleborg under onsdagskvällen informerade kommunens återvinningsenhet om ett pilotprojekt för behovsstyrd hämtning av hushållsavfall.

Sophämtning vid behov kan bli verklighet i Trelleborgs kommun. I ett projekt under hösten vill kommunen undersöka förutsättningarna för en mera flexibel sophämtning. På onsdagskvällen informerades de berörda hushållen vid ett möte i Parken i Trelleborg.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

Under mötet redogjorde kommunen för ett tänkt framtida alternativ som kan utveckla avfallshämtningen och erbjuda ökad flexibilitet. Mötet leddes av Torbjörn Jönsson, chef för återvinningsenheten på Trelleborg Kretslopp och vatten, kommunens avdelning för vatten och avfall.

– Vi följer hela tiden utvecklingen inom avfallsområdet och vill se till att vi är i framkant vad gäller lösningar för framtidens sophämtning, säger Torbjörn Jönsson. Därför vill vi undersöka möjligheterna att genomföra ett pilotprojekt med behovshämtning.

Efterfrågas av hushållen

Kommunen har valt ut två geografiska områden för försöket med behovshämtning: delar av Stavstensvägen samt landsbygden kring Gislövs by.

– I ett första skede vill vi prova modellen här. Det är också dessa abonnenter som bjudits in till informationen.

Behovshämtning har under en tid efterfrågats av många abonnenter. Samtidigt har företag i återvinningsbranschen börjat utveckla digitala lösningar som Trelleborgs kommun nu ser som användbara.

Mobilapp berättar när tunnan är full

– Det är viktigt för oss att få input från våra abonnenter. Därför ville vi börja med att berätta om förutsättningarna och samtidigt fånga upp frågor och synpunkter från hushållen. Vi samverkar med företaget Full Bin som lanserat en mobilapplikation för behovsstyrd sophämtning. Kortfattat går det ut på att kunden via appen kan kontakta oss när soptunnan är full och behöver tömmas.

Under försökstiden kommer kommunen att kunna kartlägga tömningsbehoven och samtidigt få en bild av hur omfattande logistikinsats som krävs. Målet för projektet är att kartlägga behoven för att se hur kommunens återvinningsenhet kan optimera bland annat tömningsfrekvenser utifrån fyllnadsgrad av de olika facken i sopkärlen. Försöket omfattar både kärl 1, kärl 2 och kärlet för trädgårdsavfall.

Ska gynna abonnenterna

Projektet löper under hösten med start den 1 september. Avstämningar görs varje månad, och en kundnöjdhetsmätning görs vid projektets slut den 31 december. Tömningarna utförs därefter åter enligt ordinarie intervaller samtidigt som pilotförsöket utvärderas. Aktuell avfallstaxa kommer att vara oförändrad under testtiden.

– Samtliga hushåll som bjöds in till mötet ikväll kommer också att få presentationen hemskickad per brev, säger Torbjörn Jönsson. Det här ska gynna våra abonnenter. Därför vill vi säkerställa att vi hittar den mest optimala lösningen för sophämtningen.