Ansök om ekonomiskt bistånd, försörjningsstöd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via vår e-tjänst. För att ansöka digitalt behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i kommunen.

Två olika ansökningar

Om du ansökt om ekonomiskt bistånd förra månaden och behöver fortsatt stöd fyller du i en ansökan för fortsatt ekonomiskt bistånd.

Här loggar du in om du behöver fortsatt ekonomiskt stöd:

Ansökan om fortsatt ekonomiskt bistånd.

Om det är första gången du ansöker eller om det är mer än tre månader du ansökte senast behöver du fylla i en lite längre ansökan.

Här loggar du in om det är första gången du ansöker:

Första ansökan - eller om det är mer än tre månader sedan du ansökte.

Tänk på det här du innan ansöker:

  • Du kan bara söka en gång per månad så samla alla utgifter du vill ansöka om.
  • Första gången du ansöker behöver du bifoga hyresavi, kontoutdrag och kontoöversikt.
  • Spara alla kvitton och andra underlag till utgifter du ansöker om ifall vi behöver kontrollera något.
  • Ekonomiskt bistånd är den allra sista utvägen när alla andra alternativ är uttömda.
  • Du kan ha rätt till andra bidrag som du ska söka i första hand.

I e-tjänsten kan du:

  • ansöka om ekonomiskt bistånd
  • se vad beslutet blev och varför
  • se när du får pengar och hur mycket

Om du väljer att ansöka på pappersblankett finns den att hämta på Kundtjänst. De kan hjälpa dig att se om din ansökan är komplett innan du lämnar in den.

Boka tid för samtal

Första gången du ansöker kommer du även att få boka en tid för samtal. Bokningen gör du direkt i e-tjänsten och samtalet är obligatoriskt för att vi ska kunna utreda din ansökan.

Hur lång tid tar det innan du får ett beslut?

Du får beslut inom en arbetsdag när du ansöker via vår e-tjänst.

Automatiskt beslutsfattande

När du ansöker om ekonomiskt bistånd via e-tjänsten kan vi bedömma din ansökan genom automatiskt beslutsfattande. För dig innebär det att du kan få ditt beslut snabbare och endast behöver lämna in underlag vid en eventuell kontroll.

Har du frågor kan du vända dig till Trelleborgs kommuns kundtjänst kundtjanst@trelleborg.se eller 0410-73 30 00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?