Personlighet och målmedvetna satsningar ger besöksplus på Smygehus havsbad

Enastående läge. Personlig atmosfär. Fantastisk mat.

Så sammanfattar Brahim Hsissi och Anna Wild på allt hetare Smygehus havsbad de främsta förtjänsterna och nyckelvärdena för sydkustens stora hotell-, restaurang- och konferensrörelse. Med fina möjligheter till jobbmöten i nyrenoverade rum och med lokala dragplåster som ny bar och matsal, visfestival, julbord och populär fredags-afterwork har Smygehus redan något för många.

Och fler satsningar väntar.

Sedan 2014 har Brahim Hsissi, krögare på Smygehus havsbad, och marknads- och säljansvarige Anna Wild har arbetat målmedvetet med att utveckla havsbadet till en viktig del av besöksnäringen i Trelleborgs kommun. I baren med utblick över Östersjön arrangeras varje fredag en populär after work – Happy Friday.
Foto: http://www.trelleborg.se/ Licens: Creative Commons Erkännande Dela lika Sedan 2014 har Brahim Hsissi, krögare på Smygehus havsbad, och marknads- och säljansvarige Anna Wild har arbetat målmedvetet med att utveckla havsbadet till en viktig del av besöksnäringen i Trelleborgs kommun. I baren med utblick över Östersjön arrangeras varje fredag en populär after work – Happy Friday.

- Vårt gym blev färdigt 2015, säger vd Brahim Hsissi. Nästa projekt är att bygga ett spa. Vi inväntar bygglovet just nu.

Smygehus havsbad vid Trelleborgs och Sveriges yttersta sydspets firar hundraårsjubileum nästa år – men etablissemanget är piggare än någonsin förut. Besöksnäringen tillhör de sektorer som växer snabbast i landet. Det märks i Smyge.

2014 tecknade erfarne krögaren och restaurangentreprenören Brahim Hsissi avtal om drift av rörelsen med ägaren, bostadsrättsföreningen Smygehus havsbad. Efter fem år som vd kan han glädjas åt en beläggning som snuddar hundra procent åtminstone under sommaren, och rejäla omsättningslyft de senaste åren. 40 personer står på lönelistan, varav 20 som heltidsanställda. Smygehus havsbad har framtidstro.

Närmast vid sin sida har Brahim marknads- och försäljningsansvarige Anna Wild som anställdes hösten 2014. Tillsammans har de utvecklat rörelsen steg för steg. Varje investering i verksamheten ska bära ekonomiskt och ge förutsättningar att fortsätta växa och satsa framåt.

- Vi har låtit det nya komma efter hand och har inte stressat utvecklingen, säger Brahim. Vi har hela tiden tagit ett projekt i taget, och det har gett oss möjlighet att reflektera och finslipa detaljerna och våra erbjudanden. Gymmet är till exempel öppet också för andra än våra gäster. Många som tränar hos oss bor i Smygehamn med omnejd.

Personligt bemötande och charmig miljö ska kombineras med naturupplevelser, god mat och ett utbud som speglar tiden – och adderar till begreppet havsbad. Östersjön och den nya badbryggan ramar redan in utblickarna från matsalen. Nu satsar Smygehus vidare på wellness-temat.

- Vad gäller spa-avdelningen har vi tänkt oss utomhusbastu, bubbelpool och en infinity-pool där vattnet linjerar med bassängkanten, säger Brahim. Och så ska vi bygga trädäck. Det är steg ett. I vår kommer vi att fräscha till inomhus, kakla om och konvertera inomhuspoolen till en japansk pool. Där ska vi ha behandlingsrum också.

Smygehus havsbad kan i dagsläget erbjuda 192 bäddar fördelade mellan den gamla huvudbyggnadens 14 nybyggda hotellrum och de 41 semesterhus som ligger grupperade på båda sidor om väg 9 mellan Trelleborg och Ystad.

Utanför huvudbyggnadens matsal och bar skuggas den stora terrassen av nya jätteparasoller. Ett stenkast därifrån, på sandstranden vid havet hålls ett yogapass. Konferensdeltagare från Malmö laddar för hösten med en heldag teambuilding och trerätters kvällsmiddag. Brahim Hsissi och Anna Wild satsar stort på att locka just konferensbokningar, men säger inte nej till någon gäst om plats finns. Och ibland ger en privatbokning en mer omfattande förfrågan i nästa led.

Stort trädäck och jätteparasoller är bara två detaljer i Brahim Hsissis och Anna Wilds satsning på Smygehus havsbad. I vår är planen att inleda skapandet av en spa-avdelning i direkt anslutning till stranden.

- Den bokningen fick vi genom en nöjd privatkund, säger Anna Wild och nickar mot yogaklassen på stranden. En av konferensdeltagarna övernattade här med sin man i slutet av november och gillade oss, så hon tipsade sin arbetsplats om Smygehus havsbad när det skulle planeras kick off.

- Just nu, i augusti, kan man säga att vi är mitt i skarven mellan kundgrupperna, säger Brahim. Privatbokningarna börjar bli färre och det börjar bli fler konferensbokningar istället. Men vi har fortfarande många privata gäster. I helgen hade vi till exempel två bröllop här.

- Den här sommaren har faktiskt varit ännu bättre än förra, även om vädret var mer stabilt då. Vi har haft en beläggning på 99,6 procent i juli månad. Augusti har också varit bra bokat och för september ser det ännu bättre ut. Då kommer konferenserna.

Med nyrenoverad konferensdel, satsningar på kök och andra faciliteter och målmedveten marknadsföring ska Smygehus havsbad vinna ännu mera mark.

- Vi vill förstås bli förstavalet när det gäller konferenser och jobbar hårt för att fler ska upptäcka möjligheterna här, säger Anna Wild. Men privatbokningarna är naturligtvis lika viktiga och vi välkomnar naturligtvis de som är bofasta häromkring. Vi vill ju vara en del av bygden.

Hur kan besöksnäringen utvecklas vidare, ur ett Smygehus-perspektiv?

- Gärna genom samarbeten. Vi tittar till exempel på möjligheterna att jobba tillsammans med hotell inne i Trelleborg vid större konferenser. En kittlande tanke är att kunna erbjuda en skyttelbuss som gör det möjligt att konferera här och ha boendet inne i Trelleborg vid större evenemang. Vi är redan med i Skånska möten som samordnar konferensanläggningar, och vi hoppas snart vara med i Svenska möten också. Och vi ser gärna fler samarbeten med lokala entreprenörer i Smyge, inte minst när det gäller lokalproducerad ekologisk mat.

Vad kan Trelleborgs kommun göra?

Brahim Hsissi funderar ett ögonblick.

- Jag tror att det viktigaste är att fortsätta arbeta för att underlätta, både för oss och för andra näringsidkare, säger han. Jag tror att det är viktigt i en relativt liten kommun som Trelleborg. Vi som företagare gör det vi är duktiga på och skapar arbetstillfällen och kommunen ger bra service och har en öppen dialog med oss. Men jag vill understryka att kommunens tjänstemän har varit väldigt behjälpliga i vår utveckling. Det märker jag som haft verksamheter i andra kommuner också.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?