Ansökan om skolskjuts

För att kunna bedöma om en elev har rätt till skolskjuts/skoltransport behöver bildningsförvaltningen ha in en ansökan från elevens vårdnadshavare.

8 maj 2020: Du kan nu ansöka om skolskjuts via e-tjänsten Ansökan om skolskjuts.

Handläggningstiden är cirka 30 dagar från att en komplett ansökan inkommit, men kan vara längre vid terminsbyten och nytt läsår.

Saknas det någon information i ansökan behöver handläggaren kontakta den som gjort ansökan för komplettering. Detta gör att det kan ta längre tid att få sitt beslut.

Om eleven ska flytta och ansöker om skolskjuts för den nya adressen behövs ett intyg som bevisar flytten till den nya adressen. Intyget kan exempelvis vara en kopia på hyres-/köpekontrakt eller kvittens på adressändring från Skatteverket. Du skickar intyget till bildningsförvaltningen på nedanstående e-postadress:

.

För att ansöka i e-tjänsten behöver du en e-legitimation. Saknar du e-legitimation och behöver hjälp med ansökan kan du vända dig till Trelleborgs kommuns kundtjänst:

Tel: 0410-73 30 00
E-post:
Besöksadress: Rådhuset, Algatan 13

Ansökan för elev som går i grund- eller gymnasiesärskola

Elev som går i grund- eller gymnasiesärskola i Trelleborgs kommun ska i första hand ansöka om skolskjuts via e-tjänsten. Du som inte har möjlighet att ansöka via e-tjänsten (exempelvis om du inte har e-legitimation) kan vända dig till skolan för hjälp och ansökningsblankett.

Ansökan för elev som går i skola i annan kommun

Läs först information under "Vanliga frågor och svar om skolskjuts"om vad som gäller för elev som går i en skola i en annan kommun.

Vanliga frågor och svar om skolskjuts

En ansökan görs på särskild blankett. Du beställer blanketten genom att bildningsförvaltningen på nedanstående e-postadress:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?