Så utreder vi din ansökan

Första gången du ansöker behöver du lämna information för tre månader tillbaka för att vi ska kunna utreda din rätt till ekonomiskt bistånd.

När din ansökan kommit in via e-tjänsten eller på papper händer det här:

  • Vi kontrollerar att alla nödvändiga uppgifter finns med
  • Vi utgår från riksnormen och räknar på din ekonomi
  • Vi gör kontroller mot Försäkringskassan, CSN, A-kassan och Arbetsförmedlingen.
  • Vi tittar på om du i övrigt uppfyller kraven utifrån din situation, till exempel om du är aktivt arbetssökande.
  • Vi fattar beslut och meddelar dig inom en arbetsdag.

Om du tycker att beslutet är fel har du rätt att överklaga. 

Här finns mer information om att överklaga beslut om ekonomiskt bistånd.

Kontaktcenter för dig som bor i Trelleborg

Telefonnummer
0410-73 30 00

Öppettider
Måndag – torsdag 8.00-16.30
Fredag 9.00-16.00

Telefontid handläggare ekonomiskt bistånd (via Kontaktcenter)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Besöksadress
Algatan 29
231 42
 Trelleborg

Postadress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Kundservice för dig som bor i Svedala

Telefonnummer
040-626 80 11

Telefontid, handläggare ekonomiskt bistånd (via Kundservice)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00

Besöksadress 
Åbjörngatan 7
233 31 Svedala

Arbetsmarknadsförvaltningen