Frågor och svar om ringvägen

Varför behövs en ny ringväg? Hur ser sträckningen ut, och hur kommer ringvägen att påverka staden och knyta an till hamnen? När kan vägen vara klar, och hur används jordbruksmarken? Det är några av de frågor du får svar på i detta FAQ.

Sträckning av planerad ringväg runt Trelleborg

Fotograf: Trelleborgs kommun

  • Trelleborg har påbörjat resan från hamnstad till attraktiv kuststad.

    I ett sammanhållet stadsutvecklingsprojekt, det största i kommunens historia, planeras för nya bostäder och ett modernt verksamhetsområde med unikt läge för logistikverksamhet. Kommunen ska utvecklas som regional kärna och det strategiska läget i Öresundsregionen med närhet till övriga Europa tas tillvara.

  • Trelleborgs Hamn flyttar till ett mer sydostligt läge. Flytten gör det möjligt att bygga nya attraktiva och kustnära stadsdelar med cirka 7000 nya bostäder i det nuvarande hamnområdet och intilliggande industriområdet.

    I det nya hamnområdet kan omlastning göras mellan järnväg, lastbil och färja,  i anslutning till ett modernt truck- och logistikcenter. Det nya östra verksamhetsområdet, Business Center Trelleborg, utvecklas till en attraktiv plats för näringslivet med närhet till internationella transporter.

    Projektet innebär också att genomfartstrafiken flyttas ut från centrum till en nybyggd ringväg vilket gör det möjligt för staden att åter möta havet.

  • Ringvägen byggs för att förbättra tillgängligheten för kommuninvånarna till och förbi Trelleborgs stad.

    Det blir också bättre för näringslivet och de företag som vill växa eller etablera sig. Genom att leda om trafiken kan tillgängligheten till Business Center Trelleborg i de östra delarna förbättras och området utvecklas.

    Med en ringväg kan Trelleborg förverkliga sjöstaden i det gamla hamnområdet. En ringväg och ny hamninfart avlastar trafiken på Hamngatan, och ger möjlighet att låta staden växa på de ytor som hamnen lämnar.

  • Med en utbyggd stad kommer hastigheten i de centrala delarna att sänkas. Med en ringväg kan restiden därför, för den som enbart behöver passera Trelleborgs tätort, kortas även om sträckan blir längre.

    Den vanligt förekommande vindriktningen sydväst gör att utsläpp ofta blåser in över staden med dagens läge av hamn och infart. Ringvägen och hamnens nya läge innebär att det blir mindre utsläpp i centrum.

    En fullt utbyggd ringväg med en framtida hamninfart innebär även bättre logistik inne på hamnområdet och jämnare trafikflöden. Färjorna kan lastas av och på snabbare och behöver inte ligga lika länge vid kaj. För fordon blir det smidigare med färre accelerationer, inbromsningar och stopp. Det innebär i förlängningen mindre miljöbelastning.

  • Enligt kommunfullmäktiges beslut ska en ny östlig ringväg vara klar senast 1 januari 2026.

    Förlängd tidplan
    Detaljplanen för östra ringvägen antogs av kommunfullmäktige våren 2021, men överklagades. Mark- och miljödomstolen meddelade i februari 2023 att domstolen upphäver detaljplanen. Kommunen överklagade beslutet men fick ej resning.

    Arbete med att ta fram ny detaljplan för samma sträcka pågår nu och beräknas vara antagen 2024. En färdig ringväg kan möjligen vara klar i slutet av 2028.

  • En västlig hamninfart innebär att farligt gods även i fortsättningen behöver passera de nya stadsutvecklingsområdena.

    En västlig infart innebär också att alla transporter till hamnens nya läge måste passera centrala Trelleborg för att komma in på hamnområdet. Hamnen kommer då också att behöva ha kvar tull och uppställningsplatser för lastbilar i sitt nuvarande område.

    Det finns då inte plats för staden att växa och möta havet. Ett tunnelalternativ är utrett och har bedömts som orealistiskt beroende på de höga kostnaderna.

  • På uppdrag av regeringens utredare för ökat bostadsbyggande, gjordes under 2019 detaljerade kostnadsberäkningar av såväl östlig ringväg, en ny östlig hamninfart som ny dragning av västra ringvägen i Trelleborg. Summorna i rapporten har därefter uppdaterats.

    Ansvaret för de planerade satsningarna på infrastruktur fördelas enligt nedan:

    • Östra och västra ringvägen, planeras och byggs som en kommunal väg och finansieras av Trelleborgs kommun med hjälp av EU-bidrag
    • Östra hamninfarten med uppställningsytor för hamntrafik, finansieras av Trelleborgs Hamn AB med hjälp av EU-bidrag

    Trelleborgs Hamn är av både nationell och internationell betydelse och kommunens bedömning är att det finns goda förutsättningar för att få medfinansiering från EU för byggnation av ringvägen.

  • Cirka 3500 fordon per dygn passerar Trelleborgs hamn. En ökning med 6 procent per år innebär att det år 2026 kommer att passera 1,8 miljoner fordon.

  • Ett antal olika sträckningar av ringvägen och hamninfarten har utvärderats. Den valda sträckningen beslutades av kommunfullmäktige hösten 2017. De gemensamma förutsättningar som har gällt för en sådan dragning har handlat om hänsyn till framtida stadsutveckling, framtida stationslägen, framtida dubbelspår och väganslutningar liksom olika typ av hänsyn där bostäder, natur och kulturmiljöer samt hushållning med jordbruksmark har varit viktiga faktorer.

    Även närheten till Kyrkoköpinge by med kyrka och kyrkogård, liksom Mellanköpinge by har varit viktiga aspekter. Samtliga av dessa alternativ för ringvägen ska även kunna kombineras med olika alternativ för den framtida hamninfartens sträckning.

  • Trelleborgs kommuns totala yta är 117 500 hektar (en ha är 100×100 m). Totalt omvandlas cirka 32 hektar av kommunens åkermark till väg, sidoområden, naturmark inklusive dagvattenmagasin när den Östra ringvägen byggs. Genom att bygga vägen till stor del i anslutning till järnvägen tar vi så lite åkermark som möjligt i anspråk.

    Östra ringvägen gör det också möjligt att utveckla staden och befintligt verksamhetsområde, det vill säga det område hamnen lämnar, utan att ta jordbruksmark i anspråk. De 60 hektar mark som tillgängliggörs i det gamla hamnområdet innebär att kommunen i Sjöstaden och Västra Sjöstaden kan bygga cirka 7 000 bostäder samt förskolor, skolor med mera i direkt anslutning till havet.

    Att bebygga på gammalt hamnområde, i anslutning till befintlig stad, gör att annan jordbruksmark inte behöver bebyggas.

  • Kommunen har dialog med ägare till jordbruksmark för att förvärva mark som är nödvändig för byggande av Östra ringvägen.

  • Västra ringvägen planeras från väg E6 vid Maglarpsrondellen fram till trafikplats väg 108 där den ansluter till den nya Östra ringvägen. Västra och Östra ringvägen kopplas till E6 respektive väg 9 i öster och ansluter till det nya hamnområdet via en planerad östlig hamninfart.

    Kommunfullmäktige gav våren 2021 berörda förvaltningar i uppdrag att påbörja processen för att utreda lämplig sträckning av Västra ringvägen samt att en detaljplan ska kunna antas september 2023. Olika sträckningar har utretts och kommunfullmäktige beslutade mars 2022 om Västra ringvägens nya sträckning.

  • Trafikverket ställer sig positivt till planerna på nya stadsdelar med uppemot 7 000 nya bostäder.

    Trelleborgs kommun planerar ringvägarna som kommunala vägar och har ett samarbete med Trafikverket när det gäller anslutningen till det statlig infrastruktur (E6:an, väg 108, väg 9 samt under järnvägen).

    Kommunen och Trafikverket har ett medfinansierings- och samverkansavtal och har gjort projekteringen av östra ringvägen, evakueringsvägen och hamninfarten.

    När det gäller evakueringsvägen finns motsvarande medfinansierings- och samverkansavtal mellan Trelleborgs Hamn AB och Trafikverket.

Kommunledningsförvaltningen