Frågor och svar om Kuststad 2025

Hur ska projektet finansieras? När är de nya stadsdelarna fullt utbyggda? Här finns svar på några av de vanligaste frågorna om stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025.

Hittar du inte svar på just din fråga? Kontakta projektet via e-post: kuststad2025@trelleborg.se.

Om Kuststad 2025

  • Kuststad 2025 är ett omfattande stadsutvecklingsprojekt. Hamnen flyttar österut och frigör mark för nya stadsdelar i havsnära läge. Med Kuststad 2025 planeras satsningar på näringsliv, infrastruktur och omkring 7 000 nya bostäder.

    Mer konkret innebär det att Trelleborgs Hamn flyttar till ett nytt östligt läge söder om järnvägen. Detta möjliggör för Trelleborgs kommun att bygga bostäder i det gamla hamnområdet och det intilliggande västra industriområdet.

    I Business Center Trelleborg, på östra industriområdet, utvecklar Trelleborgs kommun mer än 200 hektar för verksamheter som har speciell nytta av läget i direkt anslutning till Skandinaviens största RoRo-hamn. I området finns direkt möjlighet till omlastning mellan väg, järnväg och sjöfart.

    Business Center Trelleborg ska utvecklas till en attraktiv plats för näringslivet, med närhet till intermodala transporter.

    Projektet innebär också att genomfartstrafiken flyttas ut från centrum till en nybyggd ringväg vilket gör det möjligt för staden att åter möta havet.

    Projektet startade 2016 och är delvis EU-finansierat.

  • När ringvägen finns på plats runt Trelleborg kommer dagens östra verksamhetsområde vara en av de bäst lämpade platserna i Skåne att utveckla ett logistikcenter, i närheten till Sveriges andra största godshamn. Här kommer finnas möjlighet till omlastning mellan sjöfart, järnväg och väg.

    Det är dessa förutsättningar som ligger till grund för planerna på Business center Trelleborg. Kommunen samarbetar med befintligt näringsliv, men har även markanvisningsavtal med Polar Structure som arbetar för att få nya logistiketableringar till området. Amerikanska Fiba Technologies har köpt fastighet och planerar verksamhet med cirka 100 arbetstillfällen. Dessutom projekterar Kriminalvården en ny modern anläggning som beräknas ge cirka 600 nya arbetstillfällen.

  • Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och cirka 30 % av all RoRo-trafik i Sverige kommer via Trelleborg. RoRo-trafik betyder rolloff-rollon, det vill säga trailers och annat rullande gods som fraktas på fraktfärjor med tät linjetrafik.

    Den tunga fordonstrafiken har ökat med cirka 5 % per år sedan 80-talet och varje år kör omkring en miljon lastbilar genom Trelleborg.

    Med en östlig hamninfart och fullvärdig ringväg från väg 9 till E6:an vid Maglarpsrondellen kommer den tunga trafiken inte längre att behöva köra genom centrum. Detta innebär effektivare lastning och lossning i hamnen, jämnare flöden inne på hamnområdet och ända ut till E6:an, vilket ger kortare körtid och mindre utsläpp.

    En östlig hamninfart och fullvärdig ringväg är en förutsättning för bostadsbyggande i Sjöstaden. Så länge det inte finns en östlig hamninfart måste hamnen ha uppställningsplatser med mera i det gamla hamnområdet.

    Vi slipper barriäreffekten och med hamnens flytt och ny infart kommer utsläpp från transporterna att minska och inte spridas över Trelleborgs stad.

  • Trelleborgs Hamn AB, som är Skandinaviens största roro-hamn, har behov av större ytor och bättre logistikflöden. Det finns inte tillräckligt med plats för dessa funktioner i det framtida hamnområdet. Uppställningsytor behöver finnas norr om väg 9 i Business Center Trelleborg.

    Detta förbättrar även hamnens logistik eftersom transporterna kommer in på rätt sida om järnvägsspåren och inte behöver korsa spår eller väg.

    Området planeras utöver incheckning och uppställningsplats även innehålla servicefunktioner och gröna ytor, vilket bidrar till hela områdets attraktivitet.

  • Med en västlig hamninfart kommer lastbilarna fortsatt att gå genom centrum, och hamnen kommer fortsatt att behöva området för uppställningsplatser och logistik. I det gamla hamnområdet kommer inga bostäder att kunna byggas. Enbart delar av Västra Sjöstaden som inte påverkas av buller och farligt gods på E6:an kan förverkligas.

    Även med en västlig hamninfart behövs det en evakueringsväg i öster för att släppa ut trafik från området samtidigt som räddningstjänsten ska kunna ta sig in. Dragningen av denna evakueringsväg är ungefär densamma som en framtida hamninfart från öster kan komma att ha, men utan en bro för fordonstrafik över väg 9 till ringvägen.

  • I planeringen för de nya stadsdelarna är målsättningen att staden ska vara levande med en blandning av både verksamheter och bostäder. Här kommer att finnas torg och parker, badplatser, attraktiva kaj- och strandpromenader med mötesplatser med mera.

    Förutom bostäder ska här finnas förskolor, skolor och ett framtida campus. Vid Västra Sjöstaden planeras det för en sandstrand.

Tidplan

  • Enligt kommunfullmäktiges beslut från februari 2016 ska Trelleborgs kommun ha en ny östlig ringväg senast 1 januari 2026.

    Det finns i nuläget inget beslut om när västra ringvägen ska vara klar.

    Mark- och miljödomstolen meddelade i februari 2023 att domstolen upphäver detaljplanen. Kommunen överklagade beslutet men fick ej resning.

    Arbete med att ta fram ny detaljplan för samma sträcka pågår nu och beräknas kunna antas av fullmäktige 2024.

  • Flytten åt sydost har redan påbörjats och de första nya färjelägena är sedan några år tillbaka i bruk. Men Trelleborgs Hamn AB kan inte lämna de västra delarna förrän en ny hamninfart och ny uppställningsplats för lastbilar finns i öster.

  • Utbyggnad kommer att ske etappvis, både när det gäller Västra Sjöstaden och Sjöstaden. Det kommer att ta många år innan alla de nya stadsdelarna är helt färdiga. Hur lång tid beror på flera faktorer, bland annat konjunkturläget, men det kan ta mellan 20 till 40 år innan området är fullt utbyggt.

    För första etappen Västra Sjöstaden har mark- och miljödomstolen gett tillstånd att höja marken och den första detaljplanen kommer att antas av kommunfullmäktige årsskiftet 2023-2024.

    Det gamla hamnområdet, Sjöstaden, kan börja byggas först efter att hamnen har fått en östlig hamninfart och uppställningsytor i öster.

Ekonomi

  • På uppdrag av regeringens utredare för ökat bostadsbyggande, gjordes under 2019 detaljerade kostnadsberäkningar av såväl östlig ringväg, en ny östlig hamninfart som ny dragning av västra ringvägen i Trelleborg. Summorna i rapporten har därefter uppdaterats.

    Ansvaret för de planerade satsningarna på infrastruktur fördelas enligt nedan:

    • Östra och västra ringvägen, planeras och byggs som en kommunal väg och finansieras av Trelleborgs kommun med hjälp av EU-bidrag
    • Östra hamninfarten med uppställningsytor för hamntrafik, finansieras av Trelleborgs Hamn AB med hjälp av EU-bidrag

    Trelleborgs Hamn är av både nationell och internationell betydelse och kommunens bedömning är att det finns goda förutsättningar för att få medfinansiering från EU för byggnation av ringvägen.

  • Trelleborgs Hamn AB är ett affärsdrivet bolag och all investering sker genom hamnens egen finansiering.

  • Kostnaderna beror på vad som ska finnas i området och påverkas av konjunktursvängningar. En stadsomvandling av den här omfattningen är ett långsiktigt projekt – och arbetet är ännu i uppstarten.

    Under den tid som projektet Kuststad 2025 pågår kommer kostnaderna att variera beroende på var man är i processen. När det gäller exploateringsprojekt är kostnaderna stora i början, men intäkterna kommer vid markförsäljning och när anläggningen tas i bruk. Vissa år kommer det att krävas mer medel, andra år kommer vi att få intäkter genom markförsäljningar, företagsetableringar och skatteintäkter vid inflyttning. Långsiktigt är det en förutsättning för alla kommuner att ha en befolkning i balans och en positiv befolkningsutveckling.

    För Västra Sjöstaden är det fastighetsbolagen Granitor/Serneke och Ica Fastigheter som äger marken och står för byggandet av bostäder. Ett exploateringsavtal är kopplat till detaljplanen som fördelar kostnaderna mellan kommunen och fastighetsägarna.

    För Sjöstaden kommer Trelleborgs kommun att bilda ett bolag tillsammans med byggbolagen Skanska och OBOS. Avtalet gäller utveckling av en tredjedel av byggrätterna. När detaljplan och tillstånd finns kommer byggrätterna att fördelas mellan Trelleborgs kommun och de två företagen. Exploateringsavtal med fördelning av kostnader kopplat till detaljplanen kommer att finnas.

Myndigheter och tillstånd

  • Ja, övergripande bullerutredningar är gjorda och även i de mest bullerutsatta områdena går det att bygga bostäder. Det är också lämpligt och önskvärt att planera för lokaler till olika typer av verksamheter som kommer att ha fördel av det stationsnära läget och som stärker stadskärnan.

    Trelleborgs Hamn har siktet inställt på att vara Östersjöns mest klimatsmarta hamn vilket är en viktig faktor för framtidens sjöstad.

    Trelleborgs Hamn arbetar ständigt med buller- och energifrågor kopplade till verksamheten. Till exempel erbjuds elanslutning på land vid samtliga färjelägen vilket leder till minskade utsläpp.

  • Länsstyrelsen är positiv till projektet. Självklart ställer man de krav man är skyldig att ställa i sin myndighetsutövning. Länsstyrelsen ansvarar bland annat för att utvecklingen i Skåne sker på ett hållbart sätt när det gäller levnadsvillkor, kultur, natur och miljö.

    Trelleborgs kommun för regelbundna samtal med Länsstyrelsen. Vid kommunfullmäktiges antagande av detaljplanerna för östra ringvägen och evakueringsväg och framtida hamninfart har Länsstyrelsen inte haft några synpunkter.

    Ringvägen är en förutsättning för att kunna bygga 7000 nya bostäder – en förtätning som görs utan att någon jordbruksmark tas i anspråk. I Skåne och främst i sydvästra Skåne är det brist på bostäder. Ett ackumulerat behov sedan många år då det inte byggts tillräckligt under hela 2000-talet.

    När det gäller planering av nya områden måste man planera för höjd havsnivå och skyfall. Trelleborgs kommun jobbar med en övergripande plan för hur staden ska skyddas. För de nya stadsdelarna och det nya hamnområdet kommer marknivån att höjas för att möta den höjda havsnivån som en följd av klimatförändringarna. Detta är en del i kommunens arbete med att skydda befintlig stad.

  • Trafikverket ställer sig positivt till planerna på nya stadsdelar med uppemot 7 000 nya bostäder.

    Trelleborgs kommun planerar ringvägarna som kommunala vägar och har ett samarbete med Trafikverket när det gäller anslutningen till det statlig infrastruktur (E6:an, väg 108, väg 9 samt under järnvägen).

    Kommunen och Trafikverket har ett medfinansierings- och samverkansavtal och har gjort projekteringen av östra ringvägen, evakueringsvägen och hamninfarten.

    När det gäller evakueringsvägen finns motsvarande medfinansierings- och samverkansavtal mellan Trelleborgs Hamn AB och Trafikverket.

  • Mark- och miljödomstolen är den myndighet som utfärdar tillstånd för hamnverksamhet. Parkering av lastbilar utgör en del att detta tillstånd.

    Trelleborgs Hamn AB har en korttidsparkering för lastbilar som har faciliteter med dusch, WC samt diskrum. Avgiften för att parkera är 30 kr/dygn.

    Daglig tillsyn av parkeringen sköts av Trelleborgs Hamn AB, parkeringsbolag och vaktbolag.

  • Det är verksamheten (Trelleborgs Hamn) som är ansvarig för säkerheten. Räddningstjänsten är tillsynsmyndighet som gör tillsyn på ett övergripande plan, inspekterar rutiner och systematiska arbetssätt, för att kontrollera att hamnen uppfyller kraven som ställs på dem.

  • I regelverket för transport av farligt gods finns bestämmelser om parkering gäller vissa ämnen och vissa mängder. Polisen är tillsynsmyndighet för att dessa regler följs.

  • Den nya hamnen kommer att ha två evakuerings- och insatsvägar. En i väster, mellan centralstationen och stationshuset, och en ny anläggs i den östra delen av hamnområdet.

    Den östra evakueringsvägen anläggs utmed samma sträcka som den planerade östra hamninfarten. Utformningen av evakuerings- och insatsvägarna sker enligt rådande regler och lagar.

    För mer information om evakuerings- och insatsvägar se följande länkar:

    Detaljplan för evakuerings- och angreppsväg/framtida östlig hamninfart, Öster Jär 1:7 m.fl

    Avtal mellan Trelleborgs Hamn och Trafikverket om evakueringsväg

Kommunledningsförvaltningen