Skolvaktmästare

Intervju med en av våra medarbetare som beskriver sitt uppdrag i Trelleborgs kommun.

Namn: Jonas Ralving
Befattning: Skolvaktmästare
Arbetsplats: Klagstorp Skola

"Vi vaktmästare är väldigt fria att göra vad vi vill och vad verksamheten vill att vi ska göra"

Skolvaktmästare, Jonas RalvingVad är det bästa med ditt arbete?
- Att få träffa medarbetarna, pedagogerna och barnen, det ger så otroligt mycket input.

Vad gör en skolvaktmästare
- Jag brukar säga så här när jag är ute på mina ställen: ni tar hand om barnen och er pedagogik, så tar jag hand om allt runtomkring. Alla felanmälningar går t ex via mig och på det viset får jag ett annat helhetstänk och kan ha en mycket bättre koll på bygget. Annars är det mycket flyttningar av skåp och lådor mm. Men vi vaktmästare är väldigt fria att göra vad vi vill och vad verksamheten vill att vi ska göra.

Kan du beskriva hur en arbetsdag kan se ut?
Det är väldigt mycket telefonerande och mailande, jag kan börja allt från kl 06.15-08.30 och sluta mellan kl16.00-20.00. Som idag så har jag möte, sen ska jag till Klagstorp på genomgång av den systematiska arbetsmiljön, sen ska jag till Anderslöv och hämta skolbussen för att köra ner till Skateholm och hämta ett gäng där och rätt vad det är så kan bussförmannen ringa och då är det en buss som gått sönder eller någon som blivit dålig och då får man släppa allt. Så det är väldigt varierande vilket passar mig då jag är lite rastlös av mig.

När man väl sitter i bussen handlar det mycket om trivsel ombord och trafiksäkerhet och det kan vara ganska utmanande att få barnen att sitta som man ska och med bältet på. Sen har vi kört ett projekt med utrymningsövningar och då var jag tillsammans med två andra ute på skolorna och gick igenom hur bussen fungerade och trafiksäkerhet mm. Därefter har man fått en helt annan relation till barnen.

Jag kör även internpostbilen när det behövs och bokbussen när det behövs. Vi är totalt två stycken skolvaktmästare som även har bussförartjänst.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?