1897 – Trelleborg vinner postångarkampen

1897 var ett stort år i den unga staden Trelleborgs historia. Efter att i flera år kämpat mot grannstäderna Ystad och Malmö fick Trelleborg uppdraget att vara svensk hamn för postångartrafiken till Tyskland.

1896 gick postångaren Sten Sture gått sin sista tur mellan Malmö och Stralsund. Nu skulle det öppnas en året-runt-förbindelse mellan Sverige och Kontinenten, mellan Trelleborg och Sassnitz.

Tillsammans med Postverket grundade Gustaf O Wallenberg Rederi Aktiebolaget Sverige-Kontinenten med säte i Stockholm. I Tyskland skrev Rederiaktiebolaget J F Braeunlich i Stettin motsvarande kontrakt med tyska rikspostverket.

Med tioåriga kontrakt från de båda postverket i fickan beställde Gustaf O Wallenberg en post- och passagerarångare från James Laings varv i engelska Sunderland. Fartyget fick det imponerande namnet Rex, latin för kung, och var det största passagerarfartyget i Sverige. Rex kostade 22 000 pund och var elegant inredd. Rex var 68,9 meter lång och 10,7 meter bred. Hennes djupgående var 3,7 meter

På långfredagen 1897 tog Gustaf Wallenberg emot sin båt på varvet. Hon hade råkat ut för en maskinskada under provfärden, och nu var tiden knapp – premiärturen var utsatt till den 30 april. Först på eftermiddagen den 29 april kom Rex till Malmö där hon utrustades med möbler och restauranginventarier. Vid midnatt avgick Rex mot Sassnitz. Kapten ombord var Sten Stures gamle befälhavare Magnus von Essen. På Rügen väntade invigningsgästerna med stor iver på det svenska flaggskeppet.

På morgonen den 30 april anlöpte Rex den tyska hamnen och halv nio på morgonen avgick hon mot Trelleborg med de svenska och tyska gästerna ombord. Väl i Trelleborg togs Rex emot med flaggspel, musik och mängder med människor i hamnen.

Redan dagen därpå, den första maj, startade Rex kontinentaltrafiken. Första året seglades en tur i vardera riktningen per dygn. Svenska Rex och tyska Imperator turades om att segla var sin månad. Redan på sommaren 1898 blev det emellertid dubbelturer med en svensk och en tysk båt. Från 1899 seglade två fartyg året runt mellan de båda östersjöstäderna. Tidtabellen anpassades till snälltågen från Stockholm respektive Berlin.

Linjen mellan Trelleborg och Sassnitz blev snabbt mycket populär, inte minst med svenska utflyktsresenärer som ville stifta närmare bekantskap med de vackra kritklipporna på Rügen.

Under sommaren 1897 fick rederiet under en period sätta in ett extra fartyg för att möta
efterfrågan. Under de första åren reste runt 20 000 passagerare årligen via Trelleborg-Sassnitz, en siffra som steg till det dubbla de sista åren innan tågfärjorna tog över. Mer än 90 procent av Sveriges utrikespost gick med båtarna mellan Trelleborg och Sassnitz. Godsmängden var dock liten, fartyget saknade lastutrymmen.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?