Agenda 21 handlar om miljön
Miljön är naturen.
Det kan vara luften, vattnet och stränderna.
Vi måste vara rädda om miljön.
Vi får inte smutsa ner vattnet och luften
eller slösa med oljan och skogen
eller andra resurser som jorden ger.
Detta gäller alla människor i hela världen.
Därför har de som bestämmer
i många av jordens länder
bestämt sig för att samarbeta.
Länderna har skrivit under ett avtal.
Avtalet kallas Agenda 21.
Det blev en tjock bok.
I boken står hur vi ska göra
för att både jorden och vi människor
ska må bra också i framtiden.
I Trelleborgs kommun finns 2 stycken Agenda 21-samordnare.
De heter Maria Adolfsson och Anitha Ljung.
Maria och Anitha arbetar i Rådhuset
med att se till att vi här i Trelleborg
gör allt vad vi kan
för att vara rädda om miljön.
Detta kan vi göra själva:
- Släck lampor i tomma rum!
- Låt bilen stå! Gå, cykla eller åk buss i stället.
- Sortera soporna och lämna till återvinning!
- Skruva ner värmen lite i lägenheten eller villan!
- Släng ingen mat! Ät upp all mat som du köper.
Ring eller maila till Maria och Anitha
om du vill veta mer
om vad Trelleborgs kommun
gör för miljön!
Du kan också få fler råd och tips
om vad du själv kan göra.
Maria Adolfsson
E-post: maria.adolfsson@trelleborg.se
Telefon: 0410-73 32 94
Anitha Ljung
E-post: anitha.ljung@trelleborg.se,
Telefon: 0410-73 32 95
Sidan publicerades 2008-06-30 13:37
Sidan ändrades 2008-06-30 13:37
