• Kommentera sidan

Trelleborgs historia

I tusentals år har det bott människor i Trelleborg.
För mer än tusen år sedan byggde vikingar en borg.

Året 1257 var första gången det stod skrivet något om Trelleborg.

Då bråkade kungen och ärkebiskopen
om vem som skulle få skatt från handeln i Trelleborg.
1260 fick den svenska kungen Trelleborg i present
när prinsessan Sofia från Danmark gifte sig
med den svenske prinsen Valdemar.

På medeltiden fiskade man mycket sill här.
Tyskar kom hit för att byta sill mot salt.
Många hantverkare jobbade i Trelleborg.
Det tyckte man inte om i staden Malmö
så man klagade hos kungen.
Då bestämde kungen att Trelleborg inte längre fick vara stad.
Då fick hantverkare och handlare inte längre jobba här.

Det blev svårare att leva i Trelleborg.
Man letade efter sjunkna båtar och sålde saker från dem.
Trelleborg fortsatte att försöka få bli stad.

Året 1867 blev Trelleborg äntligen stad igen.
Man fick järnvägar, större hamn och båtar
som gick till Tyskland.

För mer än hundra år sedan startade Johan Kock flera industrier.
Han startade också glasbruk och bryggeri i Trelleborg.

Sedan året 1897 har Trelleborg haft båttrafik till Tyskland.