• Kommentera sidan

Parker

I Trelleborg finns det många parker
där du kan njuta av träd och växter.
 
I Albäcksskogen finns många olika träd.
Här finns också dammar, en lekplats och motionsspår.
I skogen finns bord, bänkar och grillplatser
om du vill ha en picknick.

Flaningen heter en sjö med fåglar.
På vintern kan man åka skridsko där.

Klosterträdgården har många olika buskar och växter.
Här fanns ett kloster på tolvhundratalet.
Det finns lite rester av klostrets murar kvar i dag.

Stadsparken ligger mitt i Trelleborgs stad,
bredvid Stortorget och gamla vattentornet.
Här finns många gångar och fågeldammar.
Många träd kommer från andra länder och
är ovanliga i Sverige.
Det finns en särskild trädgård för rosor.
På sommaren är det musikkonserter i Stadsparken.

Det finns flera andra parker och gröna områden:

  • Barnängen
  • Folkets Park
  • Gissbergshejdan
  • Hagaparken
  • Margaretaparken
  • Rådhusparken
  • Smultronstället
  • Strandpromenaden
  • Trekantsplan
  • Täppan
  • Västra Promenaden
  • Österlidsparken
  • Östervångsparken
I Albäcksskogen finns det dammar.
Stadsparken ligger mitt i Trelleborg.